Udbud.dk
Relancering af udbud.dk – hvad betyder det for dig som ordregiver?
12. november 2024 relanceres udbud.dk i en ny, moderne og tidssvarende version. Med nyt intuitivt flow for annoncering af indkøb under EU-tærskelværdien og en ny struktur på annoncering af indkøbsplaner gøres det lettere at bruge løsningen.
Udbud.dk bygger på e-formularer
E-formularer er en ny standard, der skaber struktur i de udbudsbekendtgørelser, der offentliggøres på tværs af Europa. Det moderniserede udbud.dk har taget udgangspunkt i samme standard i opbygningen af udbud.dk for at skabe genkendelighed, struktur og ensartethed for dig som ordregiver på udbud.dk.
Nyt format for udbud under tærskelværdien
På udbud.dk vil du fremover møde den kendte standard fra EU-udbud, e-formularer, når du skal oprette udbud under tærskelværdien eller annoncere indkøbsplaner. Det sikrer en genkendelighed i opbygning af formularerne og større brug af struktureret data, der lettere kan genanvendes senere i udbudsprocessen eller i nye annoncer.
Som ordregiver kan man vælge at anvende sin leverandør af udbudsplatform til at annoncere på udbud.dk, hvis funktionen findes i løsningen. Alle leverandører af udbudsplatforme kan få adgang til at annoncere på udbud.dk, så længe de opfylder de krav der er opsat. Hvis du er i tvivl, om du kan annoncere på udbud.dk via din nuværende udbudsplatform, kan du spørge din leverandør.
Ny formular ved annoncering af indkøbsplaner på udbud.dk
Med moderniseringen af udbud.dk skifter ’indkøbsplan’ navn, til ’forventet indkøb’. Dette er for at understrege yderligere, at det er en foreløbig forventning, og at der kan ske ændringer i et indkøb. Den nye struktur bygger på e-formularer. Med e-formularer kan udbudsdata struktureres, og derved øges synligheden for tilbudsgiver, fordi det bliver mere søgbart.
Som statslig ordregiver skal man på det moderniserede udbud.dk angive sine forventet indkøb hver for sig i samme type skabelon, som ved oprettelse af udbud. Ikke-statslige myndigheder har også mulighed at anvende udbud.dk til tidligt at informere leverandørerne i markedet om forventede indkøb og derved øge chancerne for bred deltagelse i konkurrencen. Ved at informere om forventede indkøb får særligt de mindre tilbudsgivere og potentielle nye tilbudsgivere mulighed for at planlægge deres tid efter potentielle fremtidige udbud. Dette øger konkurrencen og giver flere og bedre tilbud.
I “forventet indkøb” er der kun udvalgte felter i formularen, du behøver at udfylde, for at starte annonceringen. Felterne kan dog altid beriges med flere informationer frem til at det laves om til et udbud. Har man brug for at oprette flere annoncer i træk, kan man let udfylde felter med tidligere indtastninger. Dette skyldes at det ændrede format giver bedre mulighed for datagenbrug.
Der vil komme mere information om, hvordan forventet indkøb skal anvendes tættere på lancering.
Annoncering på udbud.dk i forbindelse med overgangsperioden
I overgangsperioden 5. - 12. november er der lukket for oprettelse af nye annonceringer på udbud.dk.
Vi anbefaler, at man så vidt muligt planlægger sine annonceringer således, at ansøgnings- eller tilbudsfrist ligger før d. 5. november 2024, eller at man venter med at oprette annonceringen til efter d. 12. november 2024.
Hvis der er et uopsætteligt behov for at annoncere en opgave i overgangsperioden, skal dette ske på TED https://ted.europa.eu/da/.
Den nuværende søgeside med allerede publicerede annoncer og indkøbsplaner vil være tilgængelig i hele overgangsperioden.
Annoncer og indkøbsplaner der er oprettet i den gamle version af udbud.dk vil fremover, af kompatibilitetshensyn, være at finde på en separat underside som pdf-filer med begrænset søgefunktion.
I overgangsperioden kan du selv vælge at genoprette annoncer i den nye løsning, hvis annoncen er oprettet før 5. november, og hvis fristen er sat til efter 12. november. Hvis du gør det, kan de genoprettede annoncer søges frem på det nye udbud.dk straks efter overgangsperioden.
Login
Som ordregiver skal du anvende MitID Erhverv til at logge ind og publicere annoncer og forventede indkøb på udbud.dk.
For information om hvordan man opretter en profil for virksomhedsansatte til MitID Erhverv, kan man se mere på MitID Erhvervs hjemmeside.
For yderligere information
I forhold til overgangsperioden fra det nuværende til det moderniserede udbud.dk, vil der komme der yderligere information tættere på lancering til berørte ordregivere. Informationen vil omhandle aktive annoncer og indkøbsplaner.
Følg relanceringen af udbud.dk ved at abonnere på MitUdbuds nyhedsbrev
Har du spørgsmål kan du skrive til mitudbud@erst.dk
Relanceringen af udbud.dk sker som en del af projektet MitUdbud, som er medfinansieret af EU.