Scandlines skal ændre sine lastbilrabatter
Konkurrencerådet har i dag besluttet, at Scandlines lastbilrabatter forvrider konkurrencen og dermed er forbudt efter den nye konkurrencelov. Rådet har derfor påbudt Scandlines at bringe overtrædelsen til ophør.
Scandlines indtager en klart dominerende stilling på færgemarkedet i Danmark og til og fra Danmark. Scandlines har en markedsandel på dette marked på langt over 50%.
Markedet for overførsel af lastbiler med to færgeruter i forlængelse af hinanden udgør et særskilt marked, fordi Scandlines har særligt favorable prisvilkår ved samtidig udstedelse af billetter til to ruter (kombinationsbilletter) sammenlignet med de pris- og rabatvilkår, der gælder ved udstedelse af enkeltbilletter.
Scandlines opererer med 5 kombinationsoverfarter. Det er ruterne på Østersøen-Øresund, Østersøen-Storebælt, Østersøen-Kattegat, Storebælt-Øresund og Kattegat-Øresund.
Andre rederier (Vognmandsruten, HH-Ferries eller Molslinjen) kan kun udstede kombinationsbilletter ved at tilkøbe en overfart med Scandlines. Det er derfor vigtigt, at Scandlines priser for kombinationsbilletter, heri medregnet de rabatvilkår der ydes ved tilkøb af Scandlines overfarter til kombinationsbilletter, ikke hindrer konkurrenter i at komme ind på markedet, og at dette kan ske på åbne og ikke-diskriminerende vilkår.
Konkurrencerådet har fundet, at Scandlines aktuelle priser og rabatvilkår for udstedelse af kombinationsbilletter hindrer konkurrencen i at udfolde sig mellem færgeoperatørerne på åbne og ikke-diskriminerende vilkår.
For at fjerne konkurrenceforvridningen skal Scandlines derfor fremkomme med nye priser og rabatvilkår for kombinationsbilletter, der giver et større spillerum for, at konkurrencen kan udfolde sig. Scandlines må i den forbindelse ikke misbruge sit monopol på Østersøen eller sin dominerende stilling på alle øvrige overfarter til at påføre sine konkurrenter urimelige vilkår.
Baggrunden for Konkurrencerådets behandling af sagen er en klage fra en konkurrerende færgeoperatør.