Afgørelse

Nummer
3/1120-0203-0008/Infrastruktur/lob

Emner

  • § 2 - Offentlig regulering

Lov om Københavns Frihavn

Klage over den eneret, som var tildelt Københavns Havn A/S og Copenhagen Malmö AB efter lov om Københavns Frihavn. Styrelsen valgte at afvente Trafikministerens tilbagemelding, da der allerede forestod arbejde i Trafikministeriet i forhold til en revidering af lovgrundlaget.

På baggrund af en klagesag har Konkurrencestyrelsen foretaget en vurdering af den eneret, der er tildelt Københavns Havn A/S og Copenhagen Malmö Port AB i medfør af § 3 i lov om Københavns Frihavn. Bestemmelsen er fra 1960 og giver parterne en eneret til en række aktiviteter, herunder lastning og losning, inden for frihavnsområdet. Den konkrete klagesag vedrørte bagagehåndtering for krydstogtskibe, hvor klager grundet eneretten var udelukket fra at operere i Frihavnen.

Den tildelte eneret er skadelig for konkurrencen, idet andre hermed er udelukket fra at tilbyde de tjenesteydelser, der fremgår af eneretten. På baggrund af denne vurdering udarbejdede styrelsen et notat til Konkurrencerådet, hvor styrelsen indstillede, at rådet i medfør af konkurrencelovens § 2, stk. 5, rettede en henvendelse til trafikministeren og økonomi- og erhvervsministeren vedrørende en ændring af frihavnslovens § 3. Konkurrencestyrelsen stillede i notatet forslag om, at Københavns Havn / Copenhagen Malmö Port ikke længere skulle have en lovmæssig eneret til at udføre bagagehåndtering for krydstogtskibe, der anvises til at lægge til i Københavns Frihavn, samt at de øvrige aktiviteter, der fremgår af frihavnslovens § 3, kun skulle være omfattet af en eneret i det omfang, der er tale om egentlig frihavnsrelateret virksomhed.

Københavns Frihavn er også underlagt andre særregler. Blandt andet er ejendomme inden for frihavnsområdet fritaget for ejendomsskat, også selv om deres anvendelsesområde ikke er frihavnsrelateret, men der derimod fx er tale om, at ejendommene udlejes til kontorformål eller lignende. Idet det er begrænset i hvilket omfang, Københavns Frihavn i dag benyttes til egentlig frihavnsrelateret virksomhed, foreslog styrelsen samtidig trafikministeren at overveje, om der fortsat er behov for en frihavn.

Et notatudkast blev sendt i høring i oktober 2002. Trafikministeriet oplyste i sit høringssvar, at ministeriet allerede er i gang med at foretage de overvejelser, som styrelsens udkast lægger op til. I den forbindelse har ministeriet anmodet Københavns Havn A/S og Copenhagen Malmö Port om at overveje behovet for en frihavn i København. Herefter vil ministeriet vurdere, om loven om Københavns Frihavn bør ophæves eller revideres. Trafikministeriet har i den forbindelse erklæret sig enig i, at kun frihavnsrelateret virksomhed i givet fald bør være omfattet af frihavnslovens § 3. Trafikministeriet har samtidig meddelt, at ministeriet vil holde Konkurrencestyrelsen orienteret om processen omkring ændringer i frihavnslovgivningen og herunder eventuelt anmode om bemærkninger til en ajourført version af eneretsbestemmelsen i frihavnsloven.

Konkurrencestyrelsen har efterfølgende modtaget en rapport fra Københavns Havn og Copenhagen Malmö Port. Rapporten gengiver parternes overvejelser om det fremtidige behov for en frihavn. I rapporten tages dog ikke endeligt stilling til, om frihavnen vil kunne ophæves.

Som følge af, at der allerede forestår et arbejde i Trafikministeriet med at revidere lovgrundlaget for Københavns Frihavn, har Konkurrencestyrelsen ikke fundet det aktuelt at forelægge sagen for Konkurrencerådet på nuværende tidspunkt. Styrelsen vil i stedet afvente Trafikministeriets tilbagemelding vedrørende Københavns Frihavns fremtidige status og form.