Afgørelse

Nummer
4/0120-0100-0029/TUK/CF

Emner

  • §11 a - Konkurrenceforvridende støtte

Frit valg - Ølstykke Kommune efterregulerer fritvalgspriser

Ølstykke Kommune havde ikke reguleret deres priser på fritvalgsområdet i 2005. Styrelsen gjorde Ølstykke Kommune opmærksomme på, at kommunen var forpligtet til at efterbetale private leverandører, hvis de var blevet afregnet til en for lav pris.

Rådsmødet den 20. december 2006

En privat serviceleverandør har klaget over, at Ølstykke Kommune ikke havde reguleret deres priser på fritvalgsområdet i 2005, herunder ikke medtaget moms på de momsbelagte udgifter. Hvis priserne er for lave i forhold til omkostningerne og den faktiske leverede tid hos borgerne, yder kommu-nen selektiv støtte til sin leverandørvirksomhed i strid med konkurrencelovens § 11a. Styrelsen har derfor undersøgt, om prisfastsættelsen inkluderer alle de omkostninger, der er forbundet med leveringen.

Ølstykke Kommune havde som anført i klagen ikke reguleret fritvalgspriserne i 2005. Kommunen indsendte derfor i december 2005 nye priser gældende for 2005 på grundlag af omkostningerne i årets første 11måneder og den leverede tid, som kommunen havde visiteret til de berettigede borgere i perioden.

Anvendelse af den visiterede tid som mål for den faktisk leverede tid i hjemmet er imidlertid ikke forenelig med Konkurrencerådets krav om dokumentation for den faktisk leverede tid jf. rådets afgørelse den 27. april 2005 om dokumentation for leverede timer i Aalborg Kommune. Ølstykke Kommune havde heller ikke differentieret priserne for henholdsvis praktisk hjælp og personlig pleje i hverdagstimerne efter de faktisk afholdte gennemsnitlige, langsigtede omkostninger for hver ydelse. Det er kommunen forpligtet til i henhold til § 13 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 262 af 27. marts 2006 om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af praktisk og personlig hjælp mv. Ifølge ministeriets regler skal kommunen som minimum fastsætte en pris for praktisk hjælp, personlig pleje i hverdagstimerne, personlig pleje på øvrige tider og for madservice med og uden udbringning. Prisdifferentieringen er nødvendig, for at Konkurrencestyrelsen kan få en korrekt dokumentation for sammenhængen mellem den fastsatte pris og omkostningerne ved at levere hver ydelse for sig.

Ølstykke Kommune gennemførte derfor en stikprøveundersøgelse i 2006 for at få en korrekt og aktuel dokumentation for den faktisk leverede tid. Herefter er der foretaget nye prisberegninger for 2005, 1. halvår 2006 og 2. halvår 2006. Årsagen til halvårlig prisfastsættelse i 2006 er, at de private leverandørers levering af hjemmehjælpsydelser fra 1. juli 2006 er blevet momspligtig. Kommunerne skal fra denne dato således ikke længere indregne de udgifter til moms på momsbelagte køb, der er forbundet med leveringen. Timeprisen for praktisk hjælp og personlig pleje på hverdage, som Ølstykke Kommune i første omgang fastsatte til 290,33 kr. i 2005, er på baggrund af den nye dokumentation ændret til 273,07 kr. for praktisk hjælp og 327,99 kr. for personlig pleje på hverdage.

Styrelsen har gjort Ølstykke Kommune opmærksom på, at kommunen efter Socialministeriets regler er forpligtet til at efterbetale private leverandører, hvis de er blevet afregnet til en for lav pris.

På baggrund af de ændringer Ølstykke Kommune har foretaget i prisfastsættelsen på fritvalgsområdet for at dække de faktiske omkostninger, har styrelsen ikke fundet anledning til yderligere undersøgelse af sagen, der derfor er afsluttet med henvisning til konkurrencelovens § 14, stk. 1.