Pressemeddelelse

Konkurrencerådet godkender markedsefterforskning af forsikringsbranchen

Konkurrencerådet har godkendt, at der igangsættes en markedsefterforskning af markedet for skadesforsikring til private. Markedsefterforskningen vil have fokus på skadesforsikringsselskabernes præmier og kundevilkår og kan resultere i, at der gribes ind over for konkrete forsikringsselskaber, eller at sagerne lukkes uden yderligere.

Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, siger:

Vores analyse fra april viste, at konkurrencen på markedet for skadesforsikringer til private er udfordret. Med markedsefterforskningen vil vi få afdækket, om forsikringsselskabernes adfærd svækker konkurrencen i en grad, så der er grundlag for at gribe ind fra konkurrencemyndighedens side.
Det er første gang, vi igangsætter en markedsefterforskning. Det er et nyt værktøj, som giver os mulighed for at gribe ind, uden at de gældende forbudsbestemmelser i konkurrenceloven er overtrådt. Det vil dog kræve, at virksomhedens adfærd tydeligt svækker konkurrencen, og at en række andre betingelser er opfyldt. Markedsefterforskningens udfald kan også blive, at vi ikke gør yderligere.
I sidste ende handler det om at sikre, at markedet for skadesforsikring er velfungerende, og at forbrugerne kan få bedre og billigere forsikringer.

Konkurrencerådet har besluttet at indlede en markedsefterforskning af markedet for skadesforsikring til private. Udkastet til beslutningen har været i offentlig høring og har baggrund i Konkurrencerådets forsikringsanalyse fra april 2025.

Skadesforsikringer til private omfatter forskellige typer forsikringer. Det kan for eksempel være husforsikring, indboforsikring, rejseforsikring og bilforsikring. 

Markedsefterforskningen er planlagt til at omfatte selskabernes fastsættelse af præmier og andre vilkår i deres policer og lignende. Der vil særligt være fokus på forsikringsselskabernes praksis med at indeksregulere forsikringspræmierne typisk med lønudviklingen i den private sektor, samt at disse prisstigninger ikke varsles særskilt overfor forbrugerne. 

Til at begynde med vil 27 virksomheder, som er aktive inden for skadesforsikring til private, være relevante for markedsefterforskningen. 

Når Konkurrencerådet godkender indledningen af en markedsefterforskning, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som udgangspunkt to år til at gennemføre den. 

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Markedsefterforskningsværktøj i konkurrenceloven

  • Markedsefterforskningsværktøjet blev indført i den danske konkurrencelov med virkning fra 1. juli 2024.
  • Værktøjet giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at undersøge et marked med henblik på eventuelt at gribe ind over for adfærd eller strukturer, der svækker konkurrencen, selv om adfærden ikke er i strid med konkurrencereglerne.
  • Et indgreb kan bestå i et adfærdsmæssigt påbud, eller i at et tilsagn, som en part har afgivet, gøres bindende. En markedsefterforskning kan ikke føre til strukturelle påbud, som for eksempel et påbud om frasalg.
  • Påbud, som udstedes som led i en markedsefterforskning, kan kun omfatte virksomheders fremadrettede adfærd.
  • En markedsefterforskning kan kun føre til påbud, hvis følgende betingelser alle er opfyldt:
    • Den undersøgte adfærd eller struktur skal tydeligt svække den effektive konkurrence.
    • Adfærden eller strukturen skal have medført væsentlige skadevirkninger for andre virksomheder eller forbrugere, eller det skal være sandsynligt, at sådanne skadevirkninger vil indtræffe.
    • Påbuddet skal kunne afhjælpe den identificerede svækkelse af konkurrencen.
    • Påbuddet skal være rimeligt, nødvendigt og proportionalt for at sikre den effektive konkurrence.
    • Den part, som et påbud skal gælde for, samt relevante markedsaktører og ressortmyndigheder skal høres om påbuddet, inden det udstedes.
  • En markedsefterforskning kan ikke medføre en sanktion. Kun hvis virksomheder efterfølgende ikke overholder påbud eller tilsagn givet i forbindelse med en markedsefterforskning, kan det sanktioneres.
  • En markedsefterforskning skal som udgangspunkt være gennemført inden for to år efter offentliggørelsen af, at markedsefterforskningen indledes.

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.