Udbudsregler

Vurdering af pålidelighed

Udbudsloven indeholder en række procesregler ved offentlige udbud, hvor en virksomhed vurderes at være omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde. Få information og vejledning om reglerne om vurdering af pålidelighed.

Nye regler for vurdering af pålidelighed

Fra 1. januar 2025 gælder nye regler på området.

 

I uge 2 offentliggør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en revideret vejledning om pålidelighed.

 

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev og få direkte besked, når vejledningen er offentliggjort.

Abonner på nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om udbud

I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.

Lovgivning

Dokumentation og vurdering af pålidelighed

En ordregiver kan udelukke en virksomhed i en offentlig udbudsproces eller under en igangværende kontrakt, hvis ordregiver vurderer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde i udbudsloven. Udbudslovens §1 38 giver i den situation virksomheder ret til at dokumentere pålidelighed i forsøget på at undgå udelukkelse.

Gå til udbudsloven (retsinformation.dk)
Beretning

Vejledende pålidelighedsvurderinger i udbud 2023

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beretning gennemgår udvalgte temaer og problemstillinger i de sagstyper, som Enhed for pålidelighedsvurdering har behandlet I 2023. Formålet med beretningen er at understøtte læring om dokumentation af pålidelighed hos ordregivere og virksomheder.

læs beretning 2023