Udbudsregler
Vurdering af pålidelighed
Udbudsloven indeholder en række procesregler ved offentlige udbud, hvor en virksomhed vurderes at være omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde. Få information og vejledning om reglerne om vurdering af pålidelighed.
-
Gældende regler
Se gældende regler for dokumentation og vurdering af pålidelighed.
Læs gældende regler
-
Vejledning om vurdering af pålidelighed
Find Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om vurdering af pålidelighed.
-
Skabeloner til ordregivere
Find skabeloner til vurdering af pålidelighed.
Gå til skabeloner
-
Skemaer for virksomheder
Find skemaer til dokumentation af pålidelighed.
Gå til skemaer
Nye regler for vurdering af pålidelighed
Fra 1. januar 2025 gælder nye regler på området.
I uge 2 offentliggør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en revideret vejledning om pålidelighed.
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev og få direkte besked, når vejledningen er offentliggjort.
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om udbud
I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.
Dokumentation og vurdering af pålidelighed
En ordregiver kan udelukke en virksomhed i en offentlig udbudsproces eller under en igangværende kontrakt, hvis ordregiver vurderer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde i udbudsloven. Udbudslovens §1 38 giver i den situation virksomheder ret til at dokumentere pålidelighed i forsøget på at undgå udelukkelse.
Vejledende pålidelighedsvurderinger i udbud 2023
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beretning gennemgår udvalgte temaer og problemstillinger i de sagstyper, som Enhed for pålidelighedsvurdering har behandlet I 2023. Formålet med beretningen er at understøtte læring om dokumentation af pålidelighed hos ordregivere og virksomheder.