Fase 3: Udbud og kontrakt

Standardkontrakt

Standardmodellen for OPP til renovering, drift og vedligeholdelse indeholder en standardkontrakt i to varianter til henholdsvis OPP med privat finansiering og OPP med offentlig finansiering.

Standardkontrakt til privat finansiering (pdf)

Standardkontrakt til offentlig finansiering (pdf)

Det er muligt at få kontrakterne tilsendt i word-udgaver, der muliggør redigering ved henvendelse til OPP-kontaktpunktet.

Til kontrakterne hører en række bilag. For visse af disse bilag er det muligt at søge inspiration i standardkontrakten. De øvrige bilag skal udformes i forbindelse med det konkrete projekt.

Umiddelbart vil OPP-kontrakter typisk indeholde følgende bilag:

Bilag 1: Funktionsbaserede krav. Bilaget angiver de krav, den offentlige myndighed stiller til renoveringen. Bilaget angiver endvidere de krav, den offentlige myndighed stiller til vedligeholdelse og drift af anlægget i aftaleperioden, samt eventuelle andre ydelser i projektet Kravene beskrives på funktionsniveau.

Bilag 2: Tilbud fra OPP-selskabet. Bilaget består af OPP-selskabets tilbud, som udarbejdes af OPP-selskabet på baggrund af udbudsmaterialet.

Bilag 3: Betalingsmekanisme. Betalingsmekanismen angiver modellen for fradrag og eventuel bonus, som er knyttet til OPP-selskabets opfyldelse af kontraktens krav. På baggrund af denne kan betalingerne til OPP-selskabet justeres.

Bilag 4: Tilbudsmodel. Bilaget angiver alle betalinger, som den offentlige myndighed skal betale til OPP-selskabet, hvordan OPP-selskabets finansiering er sammensat samt OPP-selskabets beskrivelse af, hvorledes priserne er sammensat og angivelse af kalkulationsprincipper m.v. Bilaget udarbejdes i samarbejde mellem den offentlige myndighed og OPP-leverandøren.

Bilag 5: Trepartsaftale. Trepartsaftalen er en aftale mellem den offentlige myndighed, OPP-selskabet og den, der finansierer renoveringen/og eller stiller sikkerhed over for den offentlige myndighed om financierens rettigheder og forpligtelser over for den offentlige myndighed og OPP-selskabet. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Trepartsaftale).

Bilag 6: Samarbejdsmodel. Bilaget angiver den nærmere procesbeskrivelse af parternes samarbejde, herunder samarbejdsorganisation, mødefrekvens, forretningsorden, krav til dokumentation, krav til gennemgang af aktivet ved overtagelse m.v. Forretningsordenen udarbejdes af den offentlige myndighed. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Samarbejdsmodel).

Bilag 7: Arbejdstagerrettigheder og CSR. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Arbejdstagerrettigheder og CSR).

Bilag 8: Fortrolighedsaftale. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Fortrolighedsaftale).

Bilag 9: Krav til aktivets tilstand ved aftalens ordinære ophør. Bilaget angiver de procedurer, som skal gennemføres dels inden aftalens ordinære ophør, dels når aftalen ophører samt de krav, der stilles til aktivets stand ved aftalens ophør. Bilaget udarbejdes af den offentlige myndighed. Bilaget anvendes kun i OPP med offentlig finansiering. I OPP med privat finansiering anvendes en variation af bilaget med titlen ”Overdragelse af aktivet”.

Bilag 10: Garanti - standardbilag for afgivelse af garanti i renoveringsfasen. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Garanti - standardbilag for afgivelse af garanti i renoveringsfasen).

Bilag 11: Garanti - standardbilag for afgivelse af garanti i driftsfasen. Bilaget anvendes typisk kun i OPP med offentlig finansiering. Der er udviklet en standard for dette bilag, der kan ses her (Garanti - standardbilag for afgivelse af garanti i driftsfasen).

Bilag 12: Bygningsmæssig tilstandsvurdering. Bilaget indeholder den analyse af bygningsmassen, der har været tilgængelig for tilbudsgiverne I forbindelse med udbuddet. Analysen indeholder en gennemgang af bygningens/bygningernes tilstand. Paradigmet for bygningsanalyse, der er tilknyttet standardmodellen kan anvendes til at udarbejde dette bilag.

Både kontrakter og bilag er standarddokumenter, der bør tilpasses til det konkrete projekt på en række punkter. I vejledningen til kontrakterne er der knyttet bemærkninger til en række af de valg, der skal træffes i den forbindelse.

Sidst opdateret: 2. maj 2018