Forbrugerforhold
Artikler og analyser på forbrugerområdet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overvåger forbrugermarkederne i Danmark ved at indsamle og analysere information om markeds- og forbrugerforhold. Denne viden danner grundlag for en målrettet forbrugerpolitik og arbejdet for at skabe gode rammer for samspillet mellem forbrugere og virksomheder.
Artikler om forbrugerforhold
Se alle artikler-
Danskernes brug af digitale platforme
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har bedt Incentive om at gennemføre en undersøgelse af danske forbrugeres oplevelser med at købe varer og services via digitale platforme. Undersøgelsen fokuserer på, hvordan forbrugerne benytter platformene.
Læs mere -
Realkredit- og prioritetslån. Priser og markedsudvikling
Realkreditinstitutternes bidragssatser har ligget på et stabilt niveau siden de seneste større prisforhøjelser i 2016, mens listepriserne for gebyrer ved lånoptagelse er steget. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag ”Realkredit- og prioritetslån. Priser og markedsudvikling”.
Læs mere -
Bookingplatforme, hoteller og forbrugere
Digitaliseringen har skabt muligheder for både turister og hotelbranche. De seneste år har der været markant vækst i den danske hotelbranche, og bookingplatforme har givetvis medvirket til at øge efterspørgslen efter overnatninger i Danmark. Bookingplatformene er af stor værdi for danske forbrugere, men har dog også skabt visse udfordringer.
Læs mere -
Typologi for adfærdsbaserede markedsfejl
Igennem de sidste fire årtier har adfærdsvidenskaberne resulteret i en lang række adfærdsindsigter, der viser hvorledes menneskers beslutningstagen under kontrollede forhold systematisk afviger fra klassisk mikroøkonomiske antagelser og forudsigelser. Disse indsigter har ført til et skift i den grundlæggende teori om, hvordan menneskelig beslutningstagning skal forstås
Læs mere -
Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder
Danskerne har placeret Danmark i midterfeltet, hvad angår deres oplevelse af forbrugerforholdene. Blandt ti sammenlignelige lande får det danske forbrugerforholdsindeks en femteplads. Ses der på de enkelte markeder scorer Danmark dog lavere end gennemsnittet på 36 ud af 42 markeder.
Læs mere -
Aktive forbrugere - Prisbevidsthed blandt unge i deres valg af tandlæge
Flere 18-årige, der skal vælge voksentandlæge, sparer ganske store beløb, hvis de på valgtidspunktet får oplysninger om pris og beliggenhed. Målrettet information virker. Det viser en undersøgelse, som erhvervsminister Brian Mikkelsen har offentliggjort i dag.
Læs mere -
Betalingskortmarkedet 2016
Dankortet er danskernes foretrukne betalingskort, men brugen af internationale betalingskort stiger. Det viser analysen ”Betalingskortmarkedet 2016”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet til erhvervs- og vækstministeren.
Læs mere -
Markedet for kviklån 2015
Mange kviklån bliver ikke tilbagebetalt til tiden, og en stor del bliver sendt til inkasso, viser en ny analyse. For at dæmme op for problemet skal der indføres en 48 timers betænkningsperiode, hvor forbrugerne ikke kan acceptere lånetilbuddet, lyder en anbefaling fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere -
Forbrugeradfærd på 13 markeder 2015
Der er typisk gevinster at hente ved at skifte leverandør, men kun få gør det, viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne hente inspiration til, hvordan de selv opnår det bedste produkt til prisen.
Læs mere