Ingen dokumentation for at Carlsberg har misbrugt sin dominerende stilling til at eliminere konkurrenter
Pressemeddelelse - 21. juni 2000
Konkurrencerådet har ikke fundet dokumentation for, at Carlsberg har udnyttet sin dominerende stilling på ølmarkedet til at eliminere konkurrenter ved at tilbyde billigøl til urealistisk lave priser.
Bryggeriet Vestfyen har klaget over, at Carlsberg bruger sin markedsstyrke til at fortrænge mindre konkurrenter, der sælger billigøl. Det sker iflg. Vestfyen ved, at Carlsberg sætter prisen på sine billigøl så lavt, at konkurrenterne ikke kan få alle omkostninger dækket, hvis de følger Carlsbergs priser.
En virksomhed misbruger sin dominerende stilling, hvis den sælger sine produkter til urimeligt lave priser (predatory pricing). Med urimeligt lave priser menes priser, der ikke dækker de gennemsnitlige variable omkostninger.
Konkurrencestyrelsens undersøgelse af prisdannelsen på det danske ølmarked har vist, at Carlsberg ikke sælger sine billigøl til urimeligt lave priser. Der er heller ikke noget der tyder på, at Carlsbergs prisfastsættelse er led i en plan om at eliminere en bestemt konkurrent.