Afgørelse

Nummer

Emner

  • § 12 - Fusionskontrol
  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Etableringen af FAS

Samarbejde mellem Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten om nyhedsdatabase godkendt med tilsagn

Pressemeddelelse - 25. september 2002

Konkurrencerådet har i dag godkendt et samarbejde mellem Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten om oprettelse af et joint venture, FAS, som skal drive en nyhedsarkivdatabase og sælge elektronisk presseovervågning på baggrund af moderselskabernes dagblade. Men godkendelsen er betinget af parternes tilsagn til Konkurrencestyrelsen.

Oprettelsen af FAS kan medføre et nyt produkt, nemlig hurtig on-line adgang til dagens pressenyheder på udvalgte områder. Dette produkt kan være interessant for mange virksomheder. Oprettelsen kan også øge konkurrencen om nyhedsovervågning på markedet for nyhedsovervågning, hvor Observer i dag har en stærk stilling. Dette samt det forhold, at etableringen af FAS kræver investeringer og udvikling, har talt for, at FAS får en vis periode, hvor FAS tre "mødre" kan forbeholde retten til elektroniske presseklip til deres fælles selskab.

På den anden side kan denne fordel betyde, at FAS bliver så dominerende, at konkurrencen begrænses. Det har derfor været en betingelse for at godkende fusionen, at de tre "mødre" gav tilsagn om, at de efter udløbet af en vis periode forpligtes til at levere elektroniske presseklip til FAS´s konkurrenter på markedet for medieovervågning.

Hverken Konkurrencestyrelsen eller dagbladene kan imidlertid vide, hvor hurtigt FAS kan få en stærk stilling i markedet. Det er derfor aftalt, at leveringspligten skal afhænge af, hvornår FAS omsætning kommer op over en given grænse (37 mio. kr.). Det er Konkurrencestyrelsens vurdering, at der vil være sikkerhed for, at FAS ikke er dominerende, så længe omsætningen er under dette beløb.

Leveringspligten kan dog tidligst indtræde 1. juli 2004 og senest 1. juli 2007.

FAS bliver endvidere Danmarks største udbyder af elektroniske nyhedsarkiver (dvs. med "gamle" presseklip) med en markedsandel på ca. 50 pct. Denne markedsstilling er dog ikke vurderet som så alvorlig, at den begrænser konkurrencen mærkbart.