Afgørelse

Nummer
3/1120-0401-0052/jf/lt/FI

Emner

  • § 12 - Fusionskontrol

Arla Foods overtagelse af karolines Køkken m.v.

Arla Foods overtagelse af Karolines Køkken m.v.

Der findes ingen pressemeddelelse til denne afgørende, men der forefindes dette resumé.

Journal nr. 3/1120-0401-0052/jf/FI

Rådsmødet den 27. august 2003

Konkurrencestyrelsen har godkendt Arla Foods overtagelse af aktiviteterne under Karolines Køkken samt en række tilknyttede vare- og fællesmærker (Karoline-mærkerne) fra Mejeriforeningen. Overdragelserne er omfattet af fusionskontrolreglerne i konkurrencelovens § 12, jf. § 12, stk. 2.

De aktiviteter, der overdrages, omfatter testkøkkenaktiviteter og udgivelse af en kogebogsserie. Dertil kommer en række danske- og udenlandske mærker, som omfatter ordet – Karoline. Det drejer sig navnlig om aktiviteter i Danmark på markederne for fløde, syrnede produkter (creme fraiche), specialost (revet ost, fetaost og hytteret), sovs og supper.

Mejeriforeningen og dennes medlemmer vil stadig kunne benytte en række andre mærker med fx kombinationen af ordet Danish og Karoline.

Styrelsen finder, at Arla Foods har en dominerende stilling på de danske markeder for fx fløde, syrnede produkter, fetaost. En dominans som bliver styrket ved overtagelsen af ene-kontrollen af mærkerne. De danske markeder for bl.a. fløde og syrnede produkter er vanskeligt tilgængelige bl.a. på grund af forbrugerpræferencer, og på den baggrund kunne der være risiko for at Arla Foods overtagelse med et vigtigt mærke ville skabe konkurrenceproblemer for nye virksomheder, som tidligere havde lige adgang til at benytte Karoline-mærket.

Styrelsens undersøgelser viser imidlertid, at dette ikke er tilfældet. Der er ikke andre leverandører end Arla Foods, der de senere år har markedsført produkter under navnet Karoline i Danmark.

Der er startet en del andre mærker også inden for flødegruppen og gruppen for syrnede produkter, navnlig (privat labels). Styrelsen har således ikke kendskab til nogle udbyder, som har haft seriøse overvejelser om alternativt at benyttet Karoline-mærkerne. Kæderne vil heller satse på egne mærker, som evt. passer ind i deres særlige strategi, og de mindre mejerier, som styrelsen har haft kontakt med, har lagt større vægt på hensynet til at kunne skille sig ud fra andre, herunder Arla Foods, end på de umiddelbare besparelser, der kunne opnås ved at benytte det fælles mærke.

Det er på den baggrund at styrelsen vurderer, at overtagelsen ikke vil skabe væsentlige konkurrenceproblemer, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 2.