Bedre konkurrence om medierettigheder til fodbold
Pressemeddelelse - 30. oktober 2007
Konkurrencerådet har i dag godkendt en aftale med DBU/Divisions-foreningen om salg af medierettigheder til fodbold.
Jeg er tilfreds med aftalen, der betyder, at det ikke længere vil være muligt for et enkelt tv-selskab at sidde på alle rettighederne til visning af dansk fodbold. I fremtiden vil der blive vist dansk fodbold på flere forskellige tv-kanaler. For forbrugerne kan den øgede konkurrence mellem tv-selskaberne betyde fordele i form af større udbud, flere valgmuligheder og bedre kvalitet i sports-udsendelserne, udtaler Kim Sparlund, vicedirektør i Konkurrencestyrelsen.
Der er tale om en såkaldt bindende tilsagnsaftale, hvor DBU/Divisions-foreningen for at overholde konkurrenceloven forpligter sig til at opfylde en række krav i forbindelse med salg af fodboldrettighederne.
Aftalen indebærer en betydelig ændring i måden rettighederne overdrages på, idet alle tv-selskaber og andre medieselskaber i fremtiden minimum hvert tredje år får adgang til at forhandle om køb af rettighederne. Tilsagnene er i øvrigt overensstemmende med de løsninger, som EU-Kommissionen og andre nationale konkurrencemyndigheder er nået frem til.
Medierettighederne til dansk ligafodbold opdeles i et antal pakker, som udbydes enkeltvis i åbent udbud. Der er opstillet faste rammer for dette udbud. Som udgangspunkt kan ingen erhverve samtlige pakker til direkte transmission af superligakampe. Medierettighederne til den enkelte pakke tildeles den, der giver det økonomisk mest fordelagtige bud. Se faktaarket for yderligere om aftalen.
Hele processen omkring udbud og salg af medierettigheder følges af en uafhængig trustee, der handler efter et mandat godkendt af Konkurrencestyrelsen.