Afgørelse

Nummer
4/0120-0204-0219/HEF/CARF

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegraensende aftaler

MCDs aftaler med Mediabroker, Carat, IUM og OMD på afsætning af distribution af adresseløse forsendelser

Konkurrencerådet: Virksomheder skal ophøre med ulovlig kundedeling

Pressemeddelelse - 25. maj 2011

En række virksomheder skal ophæve aftaler om ejerskab af kunder og om rettigheder til en kundedatabase. Det har Konkurrencerådet afgjort på sit møde i dag.

Virksomhederne (Mediacenter Danmark A/S, Mediabroker A/S og GroupM, Carat Danmark A/S, Initiative Universal Media A/S og MediaPrint ApS samt OMD Danmark A/S) sælger og/eller formidler distribution af adresseløse forsendelser, for eksempel husstandsomdelte reklamer. Mediacenter Danmark forestår samtidig et fælles indkøb af distribution af adresseløse forsendelser hos Post Danmark.

Mediacenter Danmark har indgået aftaler med Mediabroker og Group M, Carat Danmark samt Initiative Universal Media og Mediaprint, som er i strid med konkurrenceloven. De har blandt andet aftalt:

  • et gensidigt forbud mod at tage kontakt til hinandens kunder,
  • at Mediacenter Danmark kun må tage kontakt til de øvrige virksomheders kunder, hvis det på forhånd er aftalt,
  • en særlig proces ved konflikt om kunder, herunder aftale om overskudsdeling på den enkelte kunde, og
  • et forbud mod, at Mediacenter Danmark kontakter de øvrige virksomheders kunder indtil 12 måneder efter ophør af samarbejdet.

Af aftalen mellem Mediacenter Danmark og OMD Danmark fremgår, at Mediacen-ter Danmark – i strid med konkurrenceloven – har forbud mod at tage kontakt til OMD Danmarks kunder.

Aftalerne begrænser kundernes muligheder for selv at vælge, hvem de vil købe eller få formidlet distribution af adresseløse forsendelser af. Det betyder, at kunderne ikke opnår de samme gevinster – for eksempel bedre service og lavere priser – som de ville kunne opnå, hvis konkurrencen ikke var begrænset af aftaler om kundedeling.

Tilsammen står virksomhederne for 10-20 procent af afsætningen af distribution af adresseløse forsendelser.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

Aftaler om at dele kunder er meget skadelige for konkurrencen. De begrænser valgmulighederne på markedet og kan føre til højere priser og dårligere service for kunderne. Derfor er aftaler om deling af kunder en grov overtrædelse af konkurrenceloven.

"Konkurrencerådets afgørelse er en gevinst for de virksomheder, som skal have omdelt adresseløse forsendelser som f.eks. husstandsomdelte reklamer. Afgørelsen vil styrke konkurrencen på markedet og give virksomhederne mulighed for at opnå lavere priser og bedre service." />