Afgørelse

Nummer
01-12-7519

Emner

  • § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling

Berlingske Media A/S og JP/Politikens Hus A/S adfærd på markedet for nyhedsartikler mv.

Konkurrencerådet sikrer bedre vilkår for Infomedias konkurrenter

Berlingske Media og JP/Politikens Hus har forpligtet sig til at give Infomedias konkurrenter bedre vilkår. Det får betydning for konkurrenter, der sælger eller vil sælge presseklip med artikler fra de to mediehuse.

Konkurrencerådet godkendte i 2002 det joint venture, der i dag hedder Infomedia, og er ejet af de to mediehuse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har haft betænkeligheder ved, om de to mediehuse sidenhen har overholdt vilkåret for Konkurrencerådets godkendelse.

På den baggrund har Berlingske Media og JP/Politikens Hus præciseret og udvidet de tilsagn, som de oprindelig gav af hensyn til konkurrencen på markedet.

Oprindelig forpligtede Berlingske Media og JP/Politikens Hus sig blandt andet til at levere presseklip fra egne publikationer med et oplag på over 40.000 til konkurrenter. Fremover vil det også gælde publikationer med oplag under 40.000 eksemplarer samt internetudgivelser. Og leveringspligten udvides til at omfatte dybe links.

Konkurrencerådet har i dag gjort Berlingske Media og JP/Politikens Hus’ nye tilsagn bindende.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carsten Smidt, siger:

Vi har haft betænkeligheder ved Berlingske Medias og JP/Politikens Hus adfærd på markedet for rettigheder til nyhedsartikler. De to mediehuse har efterfølgende afgivet tilsagn, der giver andre nyhedsformidlere bedre adgang til salg af presseklip med artikler fra de to mediehuse. Det øger muligheden for konkurrence på markedet.