Afgørelse
Nummer
x
Emner
- § 12 - Fusionskontrol
- § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
De danske priser på mejeriprodukter
Markedsundersøgelse af stigning i priser på den skandinaviske marked på baggrund af en fusion mellem MD Foods og Kløvermælk
MD Foods overtagelse af Kløver Mælk i april 1999 indebar en styrkelse af MD Foods dominerende stilling på markedet for salg af mejeriprodukter i Danmark.
For at kunne følge prisudviklingen efter fusionen iværksatte Konkurrencestyrelsen indsamling af oplysninger om detailpriser i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, Holland og UK.
Oversigten viser de gennemsnitlige forbrugerpriser for sødmælk i detailhandelen i Danmark og andre lande for 1999 omregnet til danske kroner.
Gennemsnitspriser for 1 liter frisk sødmælk i danske kroner ekskl. moms
Jan. 1999 |
Apr. 1999 |
Juli 1999 |
Okt. 1999 |
Prisændring |
|
---|---|---|---|---|---|
Danmark |
4,90 |
4,90 |
4,90 |
4,88 |
-0,5% |
Sverige |
4,81 |
4,81 |
4,89 |
4,88 |
1,5% |
Norge |
7,51 |
7,51 |
7,51 |
7,56 |
1% |
Tyskland |
4,06 |
3,96 |
3,92 |
3,92 |
-3% |
Holland |
4,80 |
4,83 |
4,83 |
4,83 |
1% |
UK |
8,10 |
8,33 |
8,10 |
8,10 |
0% |
Kilde: Statistikmyndighederne i de pågældende lande
Forbrugerprisen for 1 liter sødmælk ligger nogenlunde på samme niveau i Danmark, Sverige og Holland. Mælkeprisen i Tyskland er betydeligt - ca. 1 krone - lavere end i Danmark. Mælken er dyrest i UK og Norge. I UK gør der sig dog særlige forhold gældende. Statistikken omfatter her gennemsnitspriser for 1 pint mælk (0,475 liter), og da mindre emballage øger literprisen, forklarer dette noget, men også kun noget af den høje pris. Desuden inkluderer prisen i UK salg gennem mælkemænd. Prisændringerne igennem 1999 har i alle lande været små, for Tysklands vedkommende er der dog tale om et fald på 3%.
Konkurrencestyrelsen har også indhentet prisoplysninger om andre mejeriprodukter. For disse produkter er sammenligningen af de faktiske priser imidlertid endnu vanskeligere end for frisk mælk, da det er sværere at finde direkte sammenlignelige produkter og emballagestørrelser. Priserne på disse mejeriprodukter er derfor i det følgende alene vist i indeksform med januar 1998 = 100.
Ved en fortolkning af tallene kan det – med en vis usikkerhed – lægges til grund, at priserne på mejeriprodukter primo 1998, eksl. moms og afgifter, lå på nogenlunde samme niveau i Danmark og i de øvrige lande under et, jf. bl.a. Konkurrencestyrelsens redegørelse i Konkurrenceredegørelse 99, kapitel 3.
Prisudvikling for frisk mælk
|
jan 98 |
april 98 |
juli 98 |
okt 98 |
jan 99 |
april 99 |
juli 99 |
okt. 99 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Danmark |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
99 |
Sverige |
100 |
100 |
102 |
103 |
103 |
103 |
105 |
105 |
Norge |
100 |
101 |
102 |
102 |
101 |
101 |
101 |
102 |
Tyskland |
100 |
101 |
100 |
100 |
99 |
97 |
97 |
96 |
Holland |
100 |
100 |
101 |
101 |
101 |
100 |
101 |
99 |
UK |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
98 |
Gns1). |
100 |
100 |
101 |
101 |
101 |
100 |
101 |
100 |
1)Simpelt gennemsnit
Prisen på frisk mælk er faldet en smule i Danmark og Holland, mens den over 2 år er steget ca. 5% i Sverige.
Prisudvikling for yoghurt, piskefløde, creme fraiche og kakaomælk
|
jan 98 |
april 98 |
juli 98 |
okt 98 |
jan 99 |
april 99 |
juli 99 |
okt. 99 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Danmark |
100 |
99 |
101 |
101 |
101 |
105 |
105 |
109 |
Sverige |
100 |
100 |
101 |
101 |
101 |
102 |
102 |
103 |
Norge |
100 |
101 |
102 |
102 |
101 |
102 |
103 |
104 |
Tyskland |
100 |
98 |
99 |
98 |
100 |
97 |
97 |
98 |
Holland |
100 |
100 |
99 |
99 |
99 |
99 |
99 |
97 |
UK |
100 |
99 |
99 |
100 |
98 |
96 |
98 |
97 |
Gns. |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
101 |
102 |
Prisudvikling for ost
|
jan 98 |
april 98 |
juli 98 |
okt 98 |
jan 99 |
april 99 |
juli 99 |
okt. 99 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Danmark |
100 |
100 |
101 |
101 |
101 |
102 |
101 |
104 |
Sverige |
100 |
102 |
102 |
103 |
102 |
101 |
103 |
102 |
Norge |
100 |
100 |
102 |
103 |
103 |
103 |
104 |
102 |
Tyskland |
100 |
101 |
99 |
96 |
95 |
94 |
91 |
91 |
Holland |
100 |
101 |
102 |
102 |
102 |
102 |
103 |
102 |
UK |
100 |
99 |
99 |
100 |
98 |
96 |
98 |
97 |
Gns. |
100 |
101 |
101 |
101 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Prisudvikling for smør
|
jan 98 |
april 98 |
juli 98 |
okt 98 |
jan 99 |
april 99 |
juli 99 |
okt.99 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Danmark |
100 |
99 |
99 |
99 |
100 |
101 |
101 |
105 |
Sverige |
100 |
101 |
100 |
100 |
98 |
101 |
102 |
101 |
Norge |
100 |
101 |
103 |
104 |
103 |
104 |
107 |
107 |
Tyskland |
100 |
103 |
103 |
103 |
103 |
96 |
95 |
95 |
Holland |
100 |
101 |
102 |
101 |
100 |
100 |
100 |
100 |
UK |
100 |
101 |
102 |
102 |
102 |
99 |
98 |
100 |
Gns. |
100 |
101 |
102 |
102 |
101 |
100 |
101 |
101 |
For de 3 øvrige varegrupper er de danske priser steget kraftigt, mellem 4 og 9 %. Holland og Sverige har ikke oplevet prisstigninger over 2-3% og UK har endda haft prisfald på flere produkter.
Forhøjelsen af de danske priser skal ses på baggrund af MD Foods prisforhøjelse på smør, ost, cacaomælk, fløde og creme fraiche i efteråret 1999. Prisforhøjelsen var mellem 3 og 15%, og denne forhøjelse er slået fuldt igennem i detailhandlen.
Det er imidlertid ikke kun MD Foods, der har hævet priserne i perioden. Også detailhandlen har øget sine avancer. I efteråret 1998 nedsatte MD Foods – som et led i priskrigen med Kløver Mælk - priserne på Kærgården, fløde og creme fraiche (ca. 1 kr/kg for Kærgården og ca. 2 kr/l for fløde og creme fraiche). Dette fald er ikke gået videre til forbrugerne. Ligeledes kan stigningen i indekset for de danske forbrugerpriser for gruppen "yoghurt, piskefløde, creme fraiche og kakaomælk" i april 1999 henføres til forhøjelser af detailhandlens avancer, idet MD Foods priser ikke steg i løbet af foråret.
Prisudvikling for mælk og mælkeprodukter i alt
|
jan 98 |
april 98 |
juli 98 |
okt 98 |
Jan 99 |
april 99 |
juli 99 |
okt.99 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Danmark |
100 |
100 |
100 |
100 |
101 |
102 |
102 |
104 |
Sverige |
100 |
101 |
101 |
102 |
101 |
102 |
103 |
103 |
Norge |
100 |
101 |
102 |
103 |
102 |
103 |
104 |
104 |
Tyskland |
100 |
101 |
100 |
99 |
99 |
96 |
95 |
95 |
Holland |
100 |
101 |
101 |
101 |
101 |
100 |
101 |
100 |
UK |
100 |
100 |
100 |
101 |
100 |
98 |
99 |
98 |
Gns. |
100 |
101 |
101 |
101 |
101 |
100 |
101 |
101 |
Den samlede pris på mælk og mælkeprodukter er således steget mest i Danmark, hvilket isoleret set er bekymrende. Af den samlede stigning på 4% kan 2% tilskrives MD Foods prisstigning i september 1999. Det er mindre end den generelle inflation, men Konkurrencestyrelsen vil stadig være meget opmærksom på prisrelationerne landene imellem, herunder om fusionen mellem MD Foods og Arla leder til relative prisstigninger på det danske marked i forhold til udlandet.