Afgørelse
Nummer
Emner
- § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler
- § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
Klage over distributionsforholdene for filmblade
Klage fra udgiveren af "Film Guide" over Dansk Reklame Film A/S (DRF) afvist.
Rådsmødet den 24. februar 1999
Konkurrencestyrelsen har truffet afgørelse i en klage fra udgiveren af "Film Guide" over Dansk Reklame Film A/S (DRF). Styrelsen finder, at klagen ikke giver anledning til at antage, at DRF i forbindelse med udgivelsen af "Filmmagasinet" har overtrådt forbuddene i konkurrencelovens §§ 6 og 11.
"Film Guide" er et reklamefinansieret filmblad, der uddeles gratis i biografer, restauranter og caféer.
Dansk Reklame Film (DRF) er et selskab i Egmont-Gruppen, der i 1997 omsatte for i alt DKK 6,8 mia. Nordisk Film Biografer, der er et søsterselskab til DRF står for driften af en række biografer i København, Odense, Tåstrup, Esbjerg og (delvist) Aalborg. DRF har indgået aftaler med de fleste biografer i landet om retten til visning af reklame på lærredet. Nordisk Film har tidligere udgivet et biografblad, der uddeltes i selskabets egne biografer.
"Film Guide" gjorde i sin klage gældende, at DRF søgte at fortrænge selskabet fra distribution via biograferne. DRF har i 1998 indgået et samarbejde med Danske Biografers Fællesforening (DBF) om at udgive et nyt filmblad, "Filmmagasinet", der skulle distribueres i alle biografer. DBF får del i overskuddet ved driften af "Filmmagasinet", og DBF og DRF havde i marts i fællesskab anbefalet biograferne udelukkende at distribuere "Filmmagasinet". "Film Guide" fandt, at biograferne, der er medlem af DBF, derigennem blev tilskyndet til at udelukke konkurrerende blade fra biograferne. Dertil kom, at "Film Guide" ikke kunne få adgang til at distribuere blade gennem Nordisk Film Biografer. "Film Guide" stilles derved ulige i konkurrencen over for "Filmmagasinet", da man ikke kan tilbyde annoncørerne samme udbredelse af bladet som "Filmmagasinet". Endelig havde DRF efter "Film Guides" opfattelse tilbudt annoncer i "Filmmagasinet" til under kostpris.
Aftalen mellem DBF og DRF fastlægger rammerne for udgivelse af "Filmmagasinet". DBF sikres en distributionsafgift og en andel af overskuddet, men aftalen begrænser ikke konkurrencemulighederne for distribution af andre blade, jf. kl. § 6. Aftalen indeholder således ikke bestemmelser om eksklusivitet. DBF og DRF har over for biograferne efterfølgende præciseret, at disse selv frit bestemmer hvilke blade, der skal distribueres i biograferne. Afgifter og eventuelt overskud fra "Filmmagasinet" udbetales til DBF og tilflyder ikke den enkelte biograf, og der er heller ikke for biograferne nogen anden økonomisk tilskyndelse til at undlade at distribuere andre blade end "Filmmagasinet". Efter at "Filmmagasinet" er udkommet, er der 5 biografer, der har meddelt, at de ikke længere ønsker at distribuere "Film Guide", men der er fortsat over 100 biografer, der ikke har afvist bladet. Dertil kom, at bladet distribueres gennem cafeer, restauranter mv. Pr. 1 november 1998 havde "Filmmagasinet" et oplag på 150.000 stk., mens "Film Guide" udkom med 125.000 eksemplarer.
Der er heller ikke holdepunkter for at antage, at "Filmmagasinet" systematisk har tilbudt annoncepriser under kostpris og derigennem evt. misbrugt sin stilling på markedet til at søge at fortrænge konkurrenter. "Filmmagasinet" er først startet i foråret 1998, og en gennemgang af indtægterne fra annoncer i "Filmmagasinet" og udgifterne ved bladet viser, at priserne i hvert fald fra efteråret 1998 har givet et positivt dækningsbidrag, og der er ikke tegn på, at priserne over for udvalgte kunder har været sat særligt lavt.