Afgørelse
Nummer
2:801-492/bhh/service
Aftale om tolkebistand mellem Nordjyllands Amt og Dansk Flygtningehjælp
Konkurrencestyrelsen har behandlet en sag, hvor en tolk har klaget over, at Nordjyllands Amt har indgået aftale om formidling af tolkeydelser med Dansk Flygtningehjælp.
Aftalen fastlægger de nærmere betingelser for tolkenes niveau, aflønning, beredskab mv.
I de praktiserende lægers landsoverenskomst er det fastlagt, at udløses et ekstra tillæg på godt 70 kr. pr konsultation i de tilfælde, hvor der bruges kvalificeret tolk. Det er fremgår ligeledes, at det er amtet, der skal oplyse de praktiserende læger om, hvilke tolke, der kvalificerede.
Nordjyllands Amt meddelte efter indgåelse af aftalen de praktiserende læger, at såfremt de rekvirerede en tolk via Dansk Flygtningehjælp, ville det udløse det ekstra honorar. Brug af tolke, som ikke var omfattet af Flygtningehjælpens tolkeservice ville ikke udløse det ekstra honorar.
Styrelsen fandt, at den praksis kunne være konkurrencebegrænsende, idet lægerne alene ville have incitament til at vælge tolke fra Flygtningehjælpens Tolkeservice. På den måde afskæres øvrige kvalificerede tolke, som ikke ønsker ansættelse i Flygtningehjælpens Tolkeservice, fra at udføre tolkeydelser i Nordjyllands Amt.
I henhold til lov om offentlig sygesikring har de overenskomster som sygesikringens Forhandlingsudvalg indgår med de praktiserende læger kun gyldighed, såfremt sundhedsministeren har godkendt dem.
Som følge heraf rettede konkurrencestyrelsen, i medfør af konkurrencelovens § 2, stk. 2, henvendelse til Nordjyllands Amt og oplyste, at det var styrelsens umiddelbare vurdering, at den nævnte praksis måtte antages at udgøre en konkurrencebegrænsning. Styrelsen udbad sig derfor amtets vurdering af, om den nævnte praksis er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.
Amtet meddelte herefter styrelsen, at man for fremtiden ville ændre forretningsgangen, således at tillægsydelsen til de praktiserende læger vil blive udløst både ved rekvisition af tolke fra Flygtningehjælpens Tolkeservice og øvrige tolke/tolkebureauer fra amtets liste.
Tolke, som ønsker at bliver optaget på amtets liste, vil kun blive optaget efter dokumentation for kvalifikationer.
Styrelsen har på den baggrund meddelt amtet, at under forudsætning af, at den kvalifikationsvurdering, der vil blive foretaget af tolke, som ønsker optagelse på amtets liste, sker efter saglige, rimelige og objektive kriterier – eksempelvis i form af relevant eksamen eller tilsvarende kundskaber og at der i øvrigt ikke diskrimineres i forhold til de eksisterende, vil konkurrencestyrelsen ikke foretage sig yderligere i sagen.
Aftalen fastlægger de nærmere betingelser for tolkenes niveau, aflønning, beredskab mv.
I de praktiserende lægers landsoverenskomst er det fastlagt, at udløses et ekstra tillæg på godt 70 kr. pr konsultation i de tilfælde, hvor der bruges kvalificeret tolk. Det er fremgår ligeledes, at det er amtet, der skal oplyse de praktiserende læger om, hvilke tolke, der kvalificerede.
Nordjyllands Amt meddelte efter indgåelse af aftalen de praktiserende læger, at såfremt de rekvirerede en tolk via Dansk Flygtningehjælp, ville det udløse det ekstra honorar. Brug af tolke, som ikke var omfattet af Flygtningehjælpens tolkeservice ville ikke udløse det ekstra honorar.
Styrelsen fandt, at den praksis kunne være konkurrencebegrænsende, idet lægerne alene ville have incitament til at vælge tolke fra Flygtningehjælpens Tolkeservice. På den måde afskæres øvrige kvalificerede tolke, som ikke ønsker ansættelse i Flygtningehjælpens Tolkeservice, fra at udføre tolkeydelser i Nordjyllands Amt.
I henhold til lov om offentlig sygesikring har de overenskomster som sygesikringens Forhandlingsudvalg indgår med de praktiserende læger kun gyldighed, såfremt sundhedsministeren har godkendt dem.
Som følge heraf rettede konkurrencestyrelsen, i medfør af konkurrencelovens § 2, stk. 2, henvendelse til Nordjyllands Amt og oplyste, at det var styrelsens umiddelbare vurdering, at den nævnte praksis måtte antages at udgøre en konkurrencebegrænsning. Styrelsen udbad sig derfor amtets vurdering af, om den nævnte praksis er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.
Amtet meddelte herefter styrelsen, at man for fremtiden ville ændre forretningsgangen, således at tillægsydelsen til de praktiserende læger vil blive udløst både ved rekvisition af tolke fra Flygtningehjælpens Tolkeservice og øvrige tolke/tolkebureauer fra amtets liste.
Tolke, som ønsker at bliver optaget på amtets liste, vil kun blive optaget efter dokumentation for kvalifikationer.
Styrelsen har på den baggrund meddelt amtet, at under forudsætning af, at den kvalifikationsvurdering, der vil blive foretaget af tolke, som ønsker optagelse på amtets liste, sker efter saglige, rimelige og objektive kriterier – eksempelvis i form af relevant eksamen eller tilsvarende kundskaber og at der i øvrigt ikke diskrimineres i forhold til de eksisterende, vil konkurrencestyrelsen ikke foretage sig yderligere i sagen.