Afgørelse
Nummer
2:809-476/mlp/fødevarer-finans
Arla Foods hæver mælkepriserne
Overvågning af Arla Foods stigende mælkepriser
Mejeriselskabet Arla Foods regulerer den 18. september 2000 priserne på en række produkter med en gennemsnitlig forhøjelse på 1,8 pct..
Almindelig frisk mælk, syrnede produkter (yoghurt mv.) og smør/Kærgården stiger 3,5%. En liter alm. letmælk stiger dermed ca. 20 øre inkl. moms, mens fløde, ost og økologisk mælk ikke stiger.
Mælkepriserne blev senest ændret i 1999, hvor prisen for fløde og surmælksprodukter blev hævet. For alle mælkeprodukter under ét udgjorde stigningen 2 pct.
Arla Foods begrunder den påtænkte prisforhøjelse med stigende omkostninger siden 1996, hvor priserne for frisk mælk senest blev ændret. Bl.a. har selskabet introduceret et nyt frisk mælk-koncept i 1998. Meromkostninger til frisk mælk-konceptet udgør ca. 3/4% af stigningen. Derudover har selskabet yderligere peget på forhøjede dieselafgifter samt øgede omkostninger til bl.a. lønninger.
Arla Foods har endeligt fremlagt oplysninger om, at der generelt er varslet højere priser for mælk internationalt fra en række udenlandske mejeriselskaber, bl.a. i Tyskland, Holland, UK og Frankrig.
Konkurrencestyrelsen har været kritisk overfor prisforhøjelsen, bl.a. fordi priserne stiger mest på frisk mælk-produkterne, der ikke er udsat for konkurrence fra udlandet.
Styrelsen finder, at friskmælk-konceptet, der blev indført fra 1998, er en kvalitativ forbedring, og det er rimeligt, at denne omkostning afspejles i prisen. Men derudover lægger styrelsen vægt på, at mælkepriserne i Danmark ikke stiger mere end i andre lande eller end inflationen.
Konkurrencestyrelsen vil derfor følge udviklingen i detailpriserne i udlandet tæt i den kommende tid.
Almindelig frisk mælk, syrnede produkter (yoghurt mv.) og smør/Kærgården stiger 3,5%. En liter alm. letmælk stiger dermed ca. 20 øre inkl. moms, mens fløde, ost og økologisk mælk ikke stiger.
Mælkepriserne blev senest ændret i 1999, hvor prisen for fløde og surmælksprodukter blev hævet. For alle mælkeprodukter under ét udgjorde stigningen 2 pct.
Arla Foods begrunder den påtænkte prisforhøjelse med stigende omkostninger siden 1996, hvor priserne for frisk mælk senest blev ændret. Bl.a. har selskabet introduceret et nyt frisk mælk-koncept i 1998. Meromkostninger til frisk mælk-konceptet udgør ca. 3/4% af stigningen. Derudover har selskabet yderligere peget på forhøjede dieselafgifter samt øgede omkostninger til bl.a. lønninger.
Arla Foods har endeligt fremlagt oplysninger om, at der generelt er varslet højere priser for mælk internationalt fra en række udenlandske mejeriselskaber, bl.a. i Tyskland, Holland, UK og Frankrig.
Konkurrencestyrelsen har været kritisk overfor prisforhøjelsen, bl.a. fordi priserne stiger mest på frisk mælk-produkterne, der ikke er udsat for konkurrence fra udlandet.
Styrelsen finder, at friskmælk-konceptet, der blev indført fra 1998, er en kvalitativ forbedring, og det er rimeligt, at denne omkostning afspejles i prisen. Men derudover lægger styrelsen vægt på, at mælkepriserne i Danmark ikke stiger mere end i andre lande eller end inflationen.
Konkurrencestyrelsen vil derfor følge udviklingen i detailpriserne i udlandet tæt i den kommende tid.