Afgørelse

Nummer

"Stop-graffiti" kampagne

Meddelelse til Flex-Clean ApS, at Københavns kommune med firmaet KommuneTeknik København at sagen afvises med en §14, stk. 1, 2. pkt. afgørelse.

Konkurrencestyrelsen har den 6. april 2000 meddelt Flex-Clean ApS, at Konkurrencestyrelsen i medfør konkurrencelovens §14, stk. 1, 2. pkt. afviser at foretage videre i en sag, hvor Flex-Clean ApS har klaget over, at Københavns kommune med firmaet KommuneTeknik København som entreprenør, tilbyder graffitisanering til priser, der ligger langt under, hvad en privat udbyder kan tilbyde, hvorved der efter klagerens opfattelse er tale om en urimelig skævvridning af konkurrencen på markedet for graffitisanering.

Københavns Kommunes' "Stop-graffiti" kampagne startede for 3 år siden og kampagnen omfatter både en oplysningskampagne og aktiviteter vedr. graffitisanering. På Københavns kommunens budget var der i 1999 afsat en pulje på 5 mio. kr. til "Stop-graffiti" kampagnen. Graffitisaneringen omfattede i begyndelsen kun facaderne på strøget. I maj 1999 blev kampagnen udvidet med facaderne i et område i indre by afgrænset af voldene. I april 2000 vil kampagnen blive udvidet med facaderne i Christianshavn og Vanløse.

Såfremt en facadeejer tilmelder sig ordningen har der hidtil til KommuneTeknik København skulle betales 30 kr . + moms pr. facademeter pr. kvartal. For denne pris vil facaderne dagligt blive renset for graffiti.

KommuneTeknik København er en kontraktstyrelse under Københavns Kommune. I løbet af de næste 3 år forventes det, at alle KommuneTeknik Københavns aktiviteter bliver konkurrenceudsat. Københavns Kommune har således med virkning fra 1. april 2000 foretaget et EU-udbud af de aktiviteter, der vedrører graffitisanering. Indtil 1. april 2000 udførte KommuneTeknik København graffitisaneringen uden udbud.

Københavns Bygge- og Teknikforvaltning har den 27. marts 2000, som svar på Konkurrencestyrelsens henvendelse af 6. marts 2000 oplyst, at der føres særskilt regnskab for "Stop-graffiti" kampagnen, og at de beregnede timepriser for graffitisaneringen giver dækning for udgifter til mandskab og materiel, herunder udgifter til overhead, afskrivninger m.m.

På denne baggrund har Konkurrencestyrelsen udtalt, at de foreliggende oplysninger ikke peger i retning af, at der har fundet en urimelig skævvridning af konkurrencen sted. Da det nu gennemførte udbud på åbne og ikke-diskriminerende vilkår desuden skulle fjerne enhver yderligere mistanke om eventuel konkurrenceforvridning har Konkurrencestyrelsen afvist at foretage sig videre i sagen.