Afgørelse

Nummer
x

Emner

  • § 2 - Offentlig regulering
  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler
  • § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
  • §11 a - Konkurrenceforvridende støtte
  • § 12 - Fusionskontrol
  • § 15 - Afvisning
  • § 16 a - tilsagnsafgørelser
  • § 23 j (tidligere § 23 b) – Bødeforelæg
  • Konkurrenceloven generisk
  • § 9 ikke indgrebserklaering

Klage over Viborg Kommune vedrørende udsættelse af brandvagt

Klage over, at Beredskabsafdelingen i Viborg Kommune kræver udsættelse af brandvagt i Tinghallen og Viborg Stadionhal i Viborg i forbindelse med udstillinger og messer afvist.

Konkurrencestyrelsen har den 12. april 2000 afvist at behandle en klage over, at Beredskabsafdelingen i Viborg Kommune kræver udsættelse af brandvagt i Tinghallen og Viborg Stadionhal i Viborg i forbindelse med udstillinger og messer. I klagen anføres, at kravet om brandvagt er konkurrenceforvridende, blandt andet fordi flertallet af danske kommuner, ifølge klagers oplysninger, ikke stiller lignende krav om brandvagt.

Konkurrencestyrelsens afvisning beror på, at Viborg Kommunes krav om udsættelse af brandvagter i forbindelse med messer og udstillinger i haller, forsamlingslokaler mv. er en direkte og nødvendig følge af offentlig regulering, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2, 1 pkt., hvorfor konkurrencelovens forbudsbestemmelser ikke finder anvendelse i nærværende sag.

Beredskabsafdelingen i Viborg Kommune henholder sig til sine egne retningslinjer for brandvagter, hvoraf det i pkt. 4.1 fremgår, at : "Beredskabsmyndigheden udsætter brandvagt i forbindelse med benyttelse af forsamlingslokaler med særlig udsmykning eller til særlige arrangementer, afholdelse af bazarer, udstillinger og lignende." Disse retningslinjer er godkendt af beredskabskommissionen i Viborg Kommune.

Viborg Kommunes retningslinjer for brandvagter er udstedt med hjemmel i blandt andet beredskabsloven, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at oprette et kommunalt redningsberedskab, som blandt andet skal yde en forsvarlig indsats ved brand, jf. lovens §§ 9 og 12, stk. 1. Det fremgår endvidere af beredskabslovens § 35, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der for bygninger, hvor der samles mange mennesker, skal træffes driftsmæssige foranstaltninger til at forebygge eller formindske brandfaren og til at sikre forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder i tilfælde af brand. Endelig følger det udtrykkeligt af beredskabslovens § 35, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der skal udsættes brandvagt ved benyttelse af forsamlingslokaler og lignende, og at arrangøren skal betales herfor.

På den baggrund konkluderede Konkurrencestyrelsen, at Viborg Kommune har en lovmæssig pligt til at sørge for, at der træffes foranstaltninger, som kan forebygge og formindske brandfare, og at kommunen har direkte hjemmel til at bestemme, at der udsættes en brandvagt i de i sagen omhandlede haller ved messer, udstillinger mv. Formålet med brandvagt er her bl.a. at sikre, at nødudgangene ikke blokeres, at der er det tilladte antal mennesker til stede, og at der eksempelvis ikke ryges på brandfarlige områder.