Afgørelse

Nummer
3:1120-0301-124/Infra/pd

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Standardaftale mellem Amtsrådsforeningen og Falck

Vejledende standardaftale mellem Amtsrådsforeningen og Falck Redningskorps var omfattet af konkurrencelovens § 8 om individuel fritagelse.

Rådsmødet den 29. maj 2002

Ved brev af 14. marts 2001 til Konkurrencestyrelsen har Amtsrådsforeningen anmeldt en vejledende standardaftale mellem Amtsrådsforeningen og Falcks Redningskorps om ambulancetjeneste og patientbefordring mv., idet man har anmodet om en ikke-indgrebserklæring i medfør af konkurrencelovens § 9, subsidiært en fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, såfremt en erklæring om ikke-indgreb ikke kan meddeles.

Den foreliggende standardaftale skal benyttes ved indgåelse af aftale mellem de enkelte amter og Falck om overdragelse af ambulanceberedskab mv. til Falck. Aftalen indeholder en række standardvilkår for så vidt angår parternes indbyrdes forpligtelser, betaling, kontrol, udløb og opsigelse.

Konkurrencestyrelsen meddelte parterne, at aftalen begrænser konkurrencen, jf. konkurrencelovens § 6, stk. 1, og at der derfor ikke kan gives en ikke-indgrebserklæring i medfør konkurrencelovens § 9. Udarbejdelsen af et sæt standardaftaler med ensartede, vejledende takster og reguleringssatser for hvert amt vil have til formål eller følge at uniformere priser og forretningsvilkår på tværs af amtsgrænserne.

Da de i aftalen indeholdte konkurrencebegrænsninger imidlertid opfylder betingelserne i konkurrencelovens § 8, stk. 1, nr. 1-4, meddelte Konkurrencestyrelsen parterne en fritagelse efter § 8, stk. 1.

Ifølge Amtsrådsforeningen er der en række praktiske og administrative fordele ved aftalen, som letter amternes forpligtelser i henhold til sygehusloven, hvorefter amterne er pålagt befordringsforpligtelsen med ambulance mv. Aftalen er nødvendig for at amterne kan løfte denne forpligtelse. Det er Amtsrådsforeningens opfattelse, at de enkelte amter ikke kunne forhandle bedre kontrakter hjem på individuel basis end den anmeldte standardformular.

Konkurrencestyrelsen har noteret sig, at den fremsendte standardaftale ikke længere indeholder de facto eksklusivbestemmelsen i den tidligere standardaftales § 1, stk. 2, som blev forbudt med Konkurrencerådets afgørelse af 27. oktober 1999.

Konkurrencestyrelsen noterede sig endvidere, at i Storkøbenhavn har tre kommunale brandvæsener opnået en markedsandel på tilsammen mere end 50 pct.

Flere amter vurderer muligheden for at overlade ambulancekørslen i amtet til kommunale brandvæsener med det sigte at opnå de omkostningsbesparelser.

Falck har dog med en markedsandel i 1999 på 87 pct. af det relevante marked i Danmark en dominerende stilling og har som den eneste af operatørerne på området været i stand til at opbygge en landsdækkende infrastruktur, med Falck stationer spredt ud over hele landet. Det har i den sammenhæng styrket Falcks position, at Falck ved siden af ambulancetjenesten mv. har en dominerende stilling på området for brandslukning og for autohjælp o.lign. og derfor har kunnet integrere infrastrukturen for alle disse tre områder, således at Falck har op til flere stationer i de enkelte amter.

Fritagelsen gælder fra udløbet af den tidligere anmeldelse den 28. april 2001 og indtil den 28. april 2004.

Styrelsens skrivelse vedlægges.