Afgørelse
Nummer
3/1101-0200-0258/INF/HLA
Emner
- § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
Priser på flyruten København Ålborg
Der var ikke grundlag for at antage, at hverken SAS' priser eller prisstigninger på ruten København-Ålborg udgjorde misbrug af dominerende stilling.
Statsministeren modtog den 25. september 2002 en henvendelse fra direktør Flemming Qvist, Ålborg, om, at bruttopriserne på flyrejser mellem Ålborg og København over en årrække er steget markant. Han henviser særligt til, at SAS’ pris på årskort til ruten er steget med 168 pct. siden 1997. Statsministeren oversendte henvendelsen til økonomi- og erhvervsministeriet, som videresendte den til Konkurrencestyrelsen. Desuden anmodede Folketingets Erhvervsudvalg den 22. oktober økonomi- og erhvervsministeren om at redegøre for omfanget og baggrunden for prisstigningerne på ruten, og hvad ministeren agtede at gøre for at bringe priserne ned.
Som led i analysen har Konkurrencestyrelsen indhentet oplysninger om priser, rabatter, omkostninger og skatter fra de tre selskaber (SAS, Cimber Air og Scan Con Airway), som flyver på København – Ålborg og Roskilde – Ålborg. Konkurrencestyrelsen har endvidere indhentet oplysninger fra Trafikministeriet og Skatteministeriet om lufthavns – og passagerbeskatning på dansk indenrigsluftfart.
På baggrund af oplysningerne kan det konstateres, at alle tre selskaber har underskud på ruten (nettobilletindtægt fratrukket samlede variable og faste omkostninger (inkl. kapitalomkostninger) på ruten). Det kan endvidere konstateres, at på trods af prisstigninger på op til 70 pct. fra 1998 til 2002 på halv- og helårskort (med ubegrænset antal rejser) til ruten, så har SAS et betydeligt underskud pr. rejse for kunder med halv- og helårskort. Det skyldes blandt andet, at antallet af rejser foretaget af kunder med årskort er steget betragteligt i perioden. På klippekort til 10, 20 eller 40 ture har SAS et mindre, men faldende overskud.
I disse beregninger er ikke inddraget rabatter i form af frirejser i SAS’ EuroBonus-program, som rabatkunder også optjener sideløbende med årskort- eller klippekort-rabatten. Da de fleste points optjent på ruten anvendes på andre ruter er det ikke muligt at bestemme, hvilken værdi, bonusprogrammet har for kunderne. Det må dog antages, at værdien navnlig af årskort stiger for den enkelte kunde. Modsat har en undersøgelse fra de svenske konkurrencemyndigheder påvist, at SAS’ EuroBonus-program på svenske indenrigsruter har ledt til billetpriser, der er 12 pct. højere for SAS end for andre selskaber på ruter, hvor der er konkurrence. Det må formodes, at lignende sammenhænge eksisterer på danske indenrigsruter. Da der imidlertid ikke foreligger tilsvarende analyser fra dansk indenrigsluftfart, er det ikke muligt at kvantificere flybonusprogrammernes indvirkning på billetpriserne i Danmark.
Hverken SAS eller de øvrige selskaber på ruten får dækket omkostningerne ved rutens billetindtægter. Konkurrencestyrelsen finder derfor ikke, at det på det foreliggende grundlag kan antages, at hverken SAS’ priser eller prisstigninger på ruten København - Ålborg er udtryk for misbrug af dominerende stilling i form af påtvingelse af urimeligt høje priser. Dette har styrelsen meddelt økonomi- og erhvervsministeren, som underretter Flemming Qvist og Folketingets Erhvervsudvalg om Konkurrencestyrelsens analyser.
Som led i analysen har Konkurrencestyrelsen indhentet oplysninger om priser, rabatter, omkostninger og skatter fra de tre selskaber (SAS, Cimber Air og Scan Con Airway), som flyver på København – Ålborg og Roskilde – Ålborg. Konkurrencestyrelsen har endvidere indhentet oplysninger fra Trafikministeriet og Skatteministeriet om lufthavns – og passagerbeskatning på dansk indenrigsluftfart.
På baggrund af oplysningerne kan det konstateres, at alle tre selskaber har underskud på ruten (nettobilletindtægt fratrukket samlede variable og faste omkostninger (inkl. kapitalomkostninger) på ruten). Det kan endvidere konstateres, at på trods af prisstigninger på op til 70 pct. fra 1998 til 2002 på halv- og helårskort (med ubegrænset antal rejser) til ruten, så har SAS et betydeligt underskud pr. rejse for kunder med halv- og helårskort. Det skyldes blandt andet, at antallet af rejser foretaget af kunder med årskort er steget betragteligt i perioden. På klippekort til 10, 20 eller 40 ture har SAS et mindre, men faldende overskud.
I disse beregninger er ikke inddraget rabatter i form af frirejser i SAS’ EuroBonus-program, som rabatkunder også optjener sideløbende med årskort- eller klippekort-rabatten. Da de fleste points optjent på ruten anvendes på andre ruter er det ikke muligt at bestemme, hvilken værdi, bonusprogrammet har for kunderne. Det må dog antages, at værdien navnlig af årskort stiger for den enkelte kunde. Modsat har en undersøgelse fra de svenske konkurrencemyndigheder påvist, at SAS’ EuroBonus-program på svenske indenrigsruter har ledt til billetpriser, der er 12 pct. højere for SAS end for andre selskaber på ruter, hvor der er konkurrence. Det må formodes, at lignende sammenhænge eksisterer på danske indenrigsruter. Da der imidlertid ikke foreligger tilsvarende analyser fra dansk indenrigsluftfart, er det ikke muligt at kvantificere flybonusprogrammernes indvirkning på billetpriserne i Danmark.
Hverken SAS eller de øvrige selskaber på ruten får dækket omkostningerne ved rutens billetindtægter. Konkurrencestyrelsen finder derfor ikke, at det på det foreliggende grundlag kan antages, at hverken SAS’ priser eller prisstigninger på ruten København - Ålborg er udtryk for misbrug af dominerende stilling i form af påtvingelse af urimeligt høje priser. Dette har styrelsen meddelt økonomi- og erhvervsministeren, som underretter Flemming Qvist og Folketingets Erhvervsudvalg om Konkurrencestyrelsens analyser.