Afgørelse

Nummer
3/1120-0204-0201/ISA/fib

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Lavere priser for togbilletter til og fra Tyskland

Undersøgelse af DSB's og Deutsche Bahn's priser for og markedsføring af togbilletter for rejser til og fra Tyskland.

Rådsmødet den 27. april 2005

Konkurrencestyrelsen har foretaget en undersøgelse af DSB’s og Deutsche Bahn’s priser for og markedsføring af togbilletter for rejer til og fra Tysk-land. Selv om undersøgelsen ikke gav anledning til indgreb efter konkurrenceloven, førte det alligevel til lavere priser.

Undersøgelsen blev foretaget på foranledning af en artikel i Jyllands-Posten i december 2004 om, at DSB’s priser kunne være op til 30-40 pct. højere end Deutsche Bahn's priser for samme togrejse til Tyskland, og at Deutsche Bahn ikke foretog aktiv markedsføring af selskabets lavere priser i Danmark.

Konkurrencestyrelsens undersøgelse viser, at prisforskellene skyldtes, at togrejserne kunne købes med store rabatter hos Deutsche Bahn, hvor de var omfattet af rabatproduktet SparNight. DSB tilbød på daværende tidspunkt ikke dette rabatprodukt, og DSB’s kunder måtte derfor betale normalpriser for de samme rejser. Efterfølgende har DSB og Deutsche Bahn indgået en aftale, så DSB nu også kan tilbyde de billigere billetter med SparNight rabatter til sine kunder.

Konkurrencestyrelsen har meddelt DSB og Deutsche Bahn, at styrelsen finder denne løsning tilfredsstillende.

Både DSB og Deutsche Bahn har desuden oplyst, at der ikke er aftaler om, at Deutsche Bahn skal afstå fra aktiv markedsføring i Danmark, og at Deutsche Bahn faktisk har et salgssted i Danmark, hvorfra selskabet i praksis foretager markedsføring.

Konkurrencestyrelsen har meddelt DSB og Deutsche Bahn, at styrelsen tager disse oplysninger til efterretning og derfor ikke på det foreliggende grundlag vil foretage sig yderligere.

Endeligt bemærkes, at udbudet og afregningen af internationale togrejser sker efter internationalt fastsatte regler og aftaler, hvor jernbaneselskaberne samarbejder om deling af omkostninger og indtægter mv. Det betyder i praksis, at jernbaneselskaberne afstår fra at konkurrere med hinanden. EU-Kommissionen har igangsat en proces, hvor disse regler og aftaler vil blive undersøgt nærmere. Styrelsen vil sammen med andre nationale konkurrencemyndigheder deltage i dette arbejde.