Afgørelse
Nummer
3/1120-0100-1003/SEK/MIK
Mossø Marketing mod Horsens Folkeblad og Horsens Posten
Mossø Marketing klagede over Horsens Folkeblad og Horsens Posten i forhold til annoncering af biler. Efter en nærmere undersøgelse af markedet konkluderede styrelsen, at der ikke var udsigt til, at styrelsen kunne gribe ind i sagen ved hjælp af konkurrencereglerne.
Mossø Marketing, som tidligere har udgivet ugeavisen Bilavisen, klagede over Horsens Folkeblad (dagblad) og Horsens Posten (ugeavis). Horsens Folkeblad og Horsens Posten ejes begge af Horsens Folkeblads Fond. Mossø Marketing mente, at Horsens Folkeblad og Horsens Posten misbrugte en dominerende stilling på markedet for bilannoncering i Horsens og omegn ved at dumpe priserne på bilannoncer og derved drive Mossø Marketing ud af markedet, jf. § 11 i konkurrenceloven. Dette havde medført, at Mossø Marketing i september 2003 måtte indstille udgivelsen af Bilavisen.
På baggrund af klagen besluttede Konkurrencestyrelsen at lave en undersøgelse af markedet. Undersøgelsen indikerede, at produktmarkedet umiddelbart kan opdeles i to beslægtede men afgrænsede delmarkeder, nemlig et marked for Internetannoncering af biler og et marked for avisannoncering af biler. Det geografiske marked kunne på baggrund af undersøgelsen umiddelbart afgrænses til et landsdækkende marked for Internetannoncering og et lokalt marked for printannoncering, afgrænset til det område, hvor lokalaviserne bliver udgivet.
Som følge af undersøgelsen, kan det således formentlig konkluderes, at Horsens Folkeblad og Horsens Posten besidder en dominerende stilling på markedet for annoncering af biler i printmedier i Horsens og omegn.
Horsens Folkeblad og Horsens Posten indsendte herefter oplysninger, der viste, at aviserne havde dækning for alle sine omkostninger i perioden mellem 1. januar 2003 og 1. juni 2005.
Regnskabsoplysningerne sammenholdt med det faktum, at Horsens Folke-blad og Horsens Posten ikke har hævet annoncepriserne på biler mærkbart eller annonceret en prisstigning i 2006 medførte, at Konkurrencestyrelsen konkluderede, at der ikke var udsigt til, at styrelsen kunne gribe ind i sagen ved hjælp af konkurrencereglerne. Styrelsen besluttede derfor at indstille behandlingen af sagen med henvisning til § 14, stk. 1 i konkurrenceloven.
Ankehistorik
-
Afgørelser om bøder
-
Afgørelser om bøder
-
Civilretlige domme
Sø-og Handelsretten: Hugo Boss Nordic ApS mod Konkurrencerådet
-
Ankenævnskendelser
-
Rådsafgørelser