Afgørelse

Nummer
3/1120-8901-2104/SEK/SCL

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Rammeaftale mellem FDIM og DRRB

Rammeaftale mellem Foreningen af Danske Internet Medier og Dansk Reklame og Relationsbureauers Brancheforening var ikke i strid med forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.

Konkurrencestyrelsens afgørelse 24. oktober 2005

Konkurrencestyrelsen har meddelt Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) og Danske Reklame og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), at den rammeaftale de to parter påtænker at indgå, ikke efter de forhold styrelsen er bekendt med, er omfattet af konkurrencelovens § 6 om forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler.

FDIM er en brancheforening for næsten alle store danske internetmedier. DRRB er en sammenslutning af danske reklamebureauer.

I 2004 indrykkede DRRB’s medlemmer bannerannoncer for ca. 145 mio. kr. på alle danske hjemmesider. Heraf blev de 125 mio. kr. indrykket hos medlemmer af FDIM.

Ifølge aftaleparterne, er hovedformålet med rammeaftalen at standardisere visse dele af de transaktioner, der gennemføres mellem FDIM’s og DRRB’s medlemmer. Selvom aftalens hovedformål er vertikalt, har styrelsen vurde-ret, at den horisontale konkurrence mellem virksomheder på samme niveau i værdikæden kan blive berørt.

Rammeaftalen indeholder bl.a. bestemmelser, der ensarter betalingsterminerne samt bestemmelser, der fastlægger, at ordregivere, ved for sen betaling, skal betale rentetillæg til internetmediet. Ydermere indeholder aftalen en bestemmelse om, at internetmediet skal yde godtgørelse til ordregivere, der stiller sikkerhed for betaling og/eller overholder nærmere bestemte tekniske betingelser for levering af bannerannoncer.

Det er styrelsens umiddelbare vurdering, at disse bestemmelser ikke i sig selv har en sådan effekt, at de kan anses for at være i strid med konkurrence-lovens § 6. Det er lagt til grund, at aftalens indhold ikke påvirker de vigtigste konkurrenceparametre mellem internetmedierne, herunder priser og rabatstørrelser.

Styrelsen var betænkelig over den nærmere anvendelse af en mediedatabase, som var nævnt i aftalen. Databasen er udarbejdet af DRRB i samarbejde med danske mediebureauer, og indeholder information om trafiktal, materiale specifikationer samt kategori og målgruppe beskrivelser af danske internetmedier. Formålet med databasen er at give bureauerne et samlet overblik over de danske internetmedier. Parterne har dog fremlagt materiale, der viser, at det ikke er muligt for den enkelte virksomhed at se oplysninger om kontaktpersoner, produktudbud, priser og trafikstatistik for andre medier.