Afgørelse

Nummer
3/1120-0204-0178/SEK/LOB

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Dansk Tandlægeforenings priser for tandprotetisk arbejde

Opfordring fra Konkurrencestyrelsen til Danske Tandlægeforening om at ophøre med at offentliggøre priserne for tandprotetisk arbejde.

21. februar 2006

Dansk Tandlægeforening, der er brancheforening for tandlægerne, udarbejder honorartabeller, der offentliggøres på foreningens hjemmeside. Disse tabeller indeholder de priser, der gælder for de sygesikringsfastsatte tandlægeydelser. Derudover angiver tabellerne priserne for tandprotetisk arbejde.

Priserne på de sygesikringsdækkede ydelser ligger fast. På området for tandprotetisk arbejde er der derimod ikke faste priser, idet disse ydelser ikke hører under sygesikringsområdet. Der er således tale om konkurrenceudsatte ydelser.

Efter reglerne om helbredstillæg kan nogle pensionister efter ansøgning få dækket 85 % af udgifterne til bl.a. tandproteser. For at dæmpe udgiftsniveauet kan kommunerne vælge at indgå prisaftaler med udvalgte tandlæger og tandteknikere. Ved at indgå sådanne aftaler kan kommunerne afsøge markedet med jævne mellemrum. Der er herved skabt mulighed for pris-konkurrence tandlægerne/tandteknikerne imellem.

I stedet for at forhandle individuelle prisaftaler har kommunerne også mulighed for at tilslutte sig Tandlægeforeningens overenskomst på området. Denne model har i alt 22 kommuner valgt. De priser, som Tandlægeforeningen offentliggør for tandprotetisk arbejde, er de priser, der er fastsat i henhold til denne overenskomst.

Eftersom der ikke er tale om priser, der er fastsat i henhold til sygesikrings-reglerne, og det langt fra er alle kommuner, der har valgt at tiltræde overenskomsten, er det ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt problematisk, at Tandlægeforeningen offentliggør priserne sammen med de sygesikringsfast-satte tandlægepriser. Denne offentliggørelse er egnet til at give de tandlæger, der skal forhandle individuelle aftaler med de kommuner, der har valgt aftalemodellen, indtryk af, at overenskomstens priser er de priser, der bør gælde for den type ydelser. Hvis dette sker, sættes den priskonkurrence, der er intentionen bag loven om helbredstillæg, i realiteten ud af kraft.

Herved får overenskomsten samme virkning som en brancheforenings tilkendegivelse af vejledende priser. I henhold til Konkurrencerådets praksis er dette i strid med konkurrencelovens § 6, stk. 1, jf. stk. 3.

På den baggrund tog Konkurrencestyrelsen kontakt til Dansk Tandlægeforening og opfordrede foreningen til at ophøre med at offentliggøre priserne.

Tandlægeforeningen meldte tilbage, at det blandt andet var af hensyn til de kommuner, der havde tiltrådt overenskomsten, at foreningen havde valgt at offentliggøre priserne. I modsat fald vil kommunerne skulle orientere de tandlæger, der har tilsluttet sig overenskomsten med den enkelte kommune, hver gang prisen bliver reguleret, dvs. to gange årligt.

Konkurrencestyrelsen rettede herefter henvendelse til de 22 kommuner, der har tiltrådt overenskomsten og spurgte, om kommunerne vil anse det for muligt selv at orientere de relevante tandlæger om takstreguleringer. Hovedparten af kommunerne tilkendegav, at de godt selv kan påtage sig opgaven med at stå for orienteringen af de relevante tandlæger, når der sker takstreguleringer.

Nogle kommuner udtrykte ønske om, at denne orientering kunne foregå i form af, at taksterne blev lagt ud på den enkelte kommunes hjemmeside. Konkurrencestyrelsen har meddelt de 22 kommuner, at Konkurrencestyrelsen ikke har indvendinger imod, at kommunerne informerer om takster og takstændringer via kommunens hjemmeside.

På den baggrund opfordrede Konkurrencestyrelsen Dansk Tandlægeforening til at ophøre med at offentliggøre priserne for tandprotetisk arbejde. Tandlægeforeningen har meldt tilbage, at foreningen vil ophøre hermed.