Afgørelse
Nummer
471020-0289-0069/TIF/TWA
Emner
- § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
Post Danmark ændrer priser og vilkår for magasinpost
Post Danmark var blevet påbudt at indrette sine rabatsystemer, så de ikke var i strid med konkurrenceloven. Post Danmark havde fremsendt oplysninger om Post Danmarks nye prissystem. Konkurrencestyrelsen havde ingen indvendinger hertil.
Rådsmødet den 31. oktober 2007
Konkurrencerådet traf på rådsmødet i august 2007 afgørelse om, at Post Danmark misbrugte sin dominerende stilling på markedet for magasinpost i 2004 og 2005 ved at anvende et ekskluderende og diskriminerende prissystem. Rådet påbød Post Danmark at bringe sit prissystem i overensstemmelse med konkurrenceloven, og selskabet har nu meddelt, at priser og vilkår ændres i overensstemmelse med påbuddet.
Post Danmarks pris- og rabatsystem var ekskluderende ved at gøre det dyrt for Post Danmarks kunder at lægge omsætning over til andre distributører. Dette skyldes primært, at priserne og rabatterne var kumulerende i hele referenceperioden på ét år, således at selv små ændringer i oplag og frekvens kunne ændre prisen for samtlige kundens forsendelser for hele året. Post Danmark har ikke kunnet omkostningsbegrunde pris- og rabatsystemet.
Misbruget bestod desuden i, at Post Danmark diskriminerede mellem sine kunder ved at tilbyde forskellige rabatter og nedslag i listeprisen over for kunder, som var i konkurrence med hinanden.
Konkurrencerådet påbød på den baggrund Post Danmark senest 1. januar 2008 at indrette sit rabatsystem, så det ikke er i strid med konkurrenceloven.
Afgørelsen vedrørte alene 2004 og 2005, idet der på undersøgelsestidspunktet ikke forelå fornøden dokumentation til at træffe afgørelse om 2006 og 2007. Konkurrencestyrelsen havde imidlertid forud for rådsafgørelsen foretaget en umiddelbar vurdering af priserne og rabatterne for 2007, som konkluderede, at disse formentlig også ville have været fundet i strid med konkurrenceloven, såfremt der blev truffet en afgørelse herom.
På den baggrund har Post Danmark 1. oktober 2007 offentliggjort nye priser og vilkår for magasinpost gældende fra 1. januar 2008.
Priserne er ikke længere kumulerende, og de effektive spænd mellem højeste og laveste pris er dermed indskrænket betydeligt. Post Danmark har endvidere fremlagt dokumentation for rabatspændenes størrelse.
Hertil kommer, at Post Danmark har oplyst, at man afskaffer de individuelle listepriser og individuelle mængderabatter, som dels havde samme ekskluderende effekter som det offentliggjorte listeprissystem, dels gav anledning til store prisforskelle mellem sammenlignelige kunder, som ikke kunne begrundes objektivt.
Desuden har Post Danmark blødt op på nogle af de minimumskrav til postforsendelserne omfang, der ifølge nogle af de store kunder, som konsoliderer mange små blade, i praksis også har haft en ekskluderende virkning.
Det er fortsat et krav til kunden, at magasinpostforsendelserne skal sendes til principielt samme modtagere fra gang til gang, for at kunden kan benytte Post Danmarks magasinpostydelse. Dog har Post Danmark overfor styrelsen præciseret, at kunderne ikke vil falde ud af magasinpostproduktet (og dermed betale almindelige brevporto) blot fordi kunderne undervejs i aftaleperioden måtte vælge at lade andre distributører omdele magasinpostforsendelser til større eller mindre delmængder af modtageradresserne. Den konkrete udformning af Post Danmarks kundeaftaler vil tillige afspejle dette.
De ændrede priser og vilkår gør det således betydeligt nemmere for kunderne at anvende andre magasinpostdistributører end Post Danmark, hvilket igen betyder en nemmere adgang til magasinpostmarkedet for eksisterende og nye konkurrenter.
På baggrund af de oplysninger, der er tilgået styrelsen om Post Danmarks prissystem for magasinpost for 2008, har Konkurrencestyrelsen ikke indvendinger mod systemet.