Analyse
Analyse af ”Market tipping”
I løbet af de seneste årtier har flere markeder vist tegn på at udvikle sig i en retning, der minder om monopolstrukturer – dog uden at udvise de kendetegn, der almindeligvis forbindes med traditionelle monopoler. Når et marked udvikler sig på denne måde, hvor en eller få aktører vinder markedet, kaldes det market tipping.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt, hvorfor nogle markeder tipper, og hvilke markedsforhold og -karakteristika der er i spil. Market tipping ses særligt i markeder, hvor digitale platformstjenester – såsom online markedspladser, søgemaskiner, sociale medier, webbrowsere eller operativsystemer – spiller en central rolle.
Styrelsen har undersøgt market tipping i en konkurrenceretlig kontekst med afsæt i akademisk litteratur, retspraksis og konkrete casestudier. I analysen analyseres de markedsforhold og -karakteristika, som kan føre til market tipping, og der foreslås en fremgangsmåde til at vurdere, om et marked reelt har passeret det konkurrencemæssige vippepunkt – eller om der er en risiko for, at markedet gør det. Fremgangsmåden anvendes på fem casestudier, hvor styrelsen vurderer konkurrencesituationen ud fra de identificerede markedsforhold og -karakteristika.
Analysen viser, at Market tipping i høj grad er drevet af efterspørgselsfaktorer. Disse faktorer kan få et konkurrencepræget og åbent marked til at tippe og dermed medføre en situation, hvor en aktør ”vinder” markedet. I sådanne tilfælde opnår én eller få virksomheder en dominerende markedsposition og møder kun meget begrænset konkurrencepres. Denne proces skyldes flere faktorer, hvoraf netværkseffekter er nødvendige, men formentlig ikke tilstrækkelige. Processen skaber en selvforstærkende cyklus, der gør det stadig sværere – eller endda umuligt – for konkurrenter at tilbyde reelle alternativer, tiltrække brugere og udfordre den dominerende aktør.