Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Konkurrencen i advokatbranchen
Nye beregninger af indtjeningen i advokatbranchen bekræfter, at konkurrencen i branchen ikke er velfungerende. Overskudsgraden i branchen er steget væsentligt siden 00'erne og er høj relativt til andre sammenlignelige brancher.
Læs mere -
Har betalte søgeresultater en negativ effekt på konkurrencen og forbrugerne? Indikationer fra analyser af bookingplatforme
Rangeringen af søgeresultater på onlineplatforme er vigtig for både forbrugere og virksomheder. Digitale platformes anvendelse af komplekse algoritmer gør det muligt for sælgere at forbedre deres placering på platformens søgemaskine mod betaling.
Læs mere -
Pressalg på digitale platforme
Kun tre tilbage” eller ”Tilbud udløber om 2 timer og 46 minutter” Det er eksempler på pressalg, som forbrugerne oplever, når de handler på digitale platforme. Denne artikel beskriver udbredelsen af pressalg på digitale platforme, danskernes holdning til pressalg og den effekt, pressalg har.
Læs mere -
Konkurrenceeffekter i udbud
Prisen på offentlige opgaver er lavere, jo flere tilbudsgivere, der deltager i udbudsprocesserne. Det er konklusionen fra denne analyse baseret på data fra mere end 2.000 danske udbud for perioden 2015 til 2022.
Læs mere -
Virksomheders selvannoncering på onlinesøgemaskiner
Annoncering via onlinesøgemaskiner er i dag det største enkeltsegment på det danske reklamemarked. Artiklen beskriver danske virksomheders brug af såkaldt "selvannoncering".
Læs mere -
Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner
Generelle onlinesøgemaskiner viser ikke kun links til de mest relevante hjemmesider, men også til annoncer. Artiklen beskriver, hvordan forbrugerne bliver påvirket af antallet af annoncer og tydeligheden i deres markering.
Læs mere -
Anbefalinger til at styrke konkurrencen i apotekersektoren
I forlængelse af analysen ”Konkurrencen i apotekersektoren” præsenterer Konkurrencerådet seks anbefalinger til, hvordan konkurrencen i apotekersektoren kan styrkes og være med til at sikre lavere priser og bedre service. Artiklen er udgivet af Konkurrencerådet.
Læs mere -
EU-Kommissionens nye vertikale gruppefritagelse
Den 1. juni 2022 trådte EU-Kommissionens nye gruppefritagelsesforordning for vertikale aftaler og de tilhørende retningslinjer for vertikale begrænsninger i kraft.
Læs mere -
Konkurrence øger velstanden og kan reducere formue- og indkomstforskelle
Tiltag til styrket konkurrence på produktmarkederne kan reducere formue- og indkomstforskelle i Danmark. Artiklen beskriver tre analyser, der på forskellig vis kvantificerer effekten af styrket konkurrence på fordeling og velstand i Danmark.
Læs mere -
Frivillige kæders onlinepriser
I frivillige kæder er der tale om et samarbejde mellem selvstændige virksomheder, som typisk er konkurrenter. Forretningerne i en frivillig kæde skal således som det klare udgangspunkt selvstændigt og uafhængigt fastsætte væsentlige konkurrenceparametre, som fx pris.
Læs mere