Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Virksomheders selvannoncering på onlinesøgemaskiner
Annoncering via onlinesøgemaskiner er i dag det største enkeltsegment på det danske reklamemarked. Artiklen beskriver danske virksomheders brug af såkaldt "selvannoncering".
Læs mere -
Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner
Generelle onlinesøgemaskiner viser ikke kun links til de mest relevante hjemmesider, men også til annoncer. Artiklen beskriver, hvordan forbrugerne bliver påvirket af antallet af annoncer og tydeligheden i deres markering.
Læs mere -
Anbefalinger til at styrke konkurrencen i apotekersektoren
I forlængelse af analysen ”Konkurrencen i apotekersektoren” præsenterer Konkurrencerådet seks anbefalinger til, hvordan konkurrencen i apotekersektoren kan styrkes og være med til at sikre lavere priser og bedre service. Artiklen er udgivet af Konkurrencerådet.
Læs mere -
EU-Kommissionens nye vertikale gruppefritagelse
Den 1. juni 2022 trådte EU-Kommissionens nye gruppefritagelsesforordning for vertikale aftaler og de tilhørende retningslinjer for vertikale begrænsninger i kraft.
Læs mere -
Konkurrence øger velstanden og kan reducere formue- og indkomstforskelle
Tiltag til styrket konkurrence på produktmarkederne kan reducere formue- og indkomstforskelle i Danmark. Artiklen beskriver tre analyser, der på forskellig vis kvantificerer effekten af styrket konkurrence på fordeling og velstand i Danmark.
Læs mere -
Frivillige kæders onlinepriser
I frivillige kæder er der tale om et samarbejde mellem selvstændige virksomheder, som typisk er konkurrenter. Forretningerne i en frivillig kæde skal således som det klare udgangspunkt selvstændigt og uafhængigt fastsætte væsentlige konkurrenceparametre, som fx pris.
Læs mere -
Indlejrede moduler på generelle søgemaskiner
Generelle søgemaskiner viser ikke kun links til de mest relevante hjemmesider. Søgemaskinerne indlejrer også moduler i resultatvisningen, som brugeren kan interagere med – fx et kort med butikker i brugerens lokalområde – eller et shopping-modul med produkter.
Læs mere -
Clear and Intuitive Disclosures Benefik Consumers on Online Marketplaces
Et nyt EU direktiv øger gennemsigtigheden på onlinemarkedspladser ved at kræve, at vigtige oplysninger til forbrugerne er let tilgængelige. Tydeligheden, og dermed effekten, af oplysningerne kan variere betydeligt alt efter, hvordan de præsenteres. I artiklen fremlægges resultaterne af en adfærdsvidenskabelig undersøgelse, som sætter fokus på oplysninger om betalte søgeresultater på lister med søgeresultater.
Læs mere -
Den økonomiske regulering giver lavere priser på drikkevand
Den økonomiske regulering af de danske drikkevandsselskaber har sikret forbrugerne lavere vandpriser. Det viser en analyse af udviklingen i priserne i over 300 drikkevandsselskaber.
Læs mere -
Collusion Detection in Public Procurement Using Computational Methods
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udviklet og implementeret et digitalt værktøj, som skal identificere mistænkelige bud i offentlige udbud.
Læs mere