Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Markedsføring på digitale platforme
Digitale platforme spiller en stadig større rolle som bindeled mellem forbrugere og virksomheder. Platformene hjælper bl.a. forbrugerne med at afsøge markederne og finde frem til de bedste produkter til den bedste pris. Samtidig kan platformene skærpe konkurrencen mellem virksomhederne.
Læs mere -
Krydsejerskab i Danmark
I denne artikel beskrives for første gang omfanget af krydsejerskab i Danmark for ca. 651.000 virksomheder. I mange danske brancher har krydsejerskab stort set ingen betydning, men der er nogle brancher, hvor graden af krydsejerskab kombineret med graden af koncentration har et omfang, som kan påvirke konkurrencen på markedet negativt.
Læs mere -
Påvirker effektiviseringskrav kvaliteten af drikkevandet?
Prislofter og effektiviseringskrav, som leder til lavere vandpriser, har ikke ført til mindre forsyningssikkerhed i drikkevandsselskaberne målt ved andelen af mikrobiologiske overskridelser i vandprøver - måske snarere tværtimod. Det er hovedkonklusionen i dette arbejdspapir.
Læs mere -
Pensionsselskabernes indtjening på kapitalforvaltning
14,5 milliarder kroner om året. Så meget tager de danske pensionsselskaber for at investere danskernes pensionsformue. De kommercielle selskaber, som sælger firmapensionsordninger, havde et betydeligt overskud ved investering af pensionsmidlerne. Indtægterne herved var ca. 60 pct. større end de tilknyttede omkostninger.
Læs mere -
New Opportunities and Challenges for Consumers in Digital Markets
Gennem det seneste årti har de digitale markeder vundet indpas. Vi køber mere online end nogensinde før, og virksomheder har taget den digitale virkelighed til sig gennem innovation og nye digitale værktøjer.
Læs mere -
Digitale platformes indsamling af brugerdata
Ny kortlægning viser en omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.
Læs mere -
Forbrugeradfærd på 13 markeder
Forbrugere, der gør noget for at få en god handel, får meget ofte selv noget ud af det. Samtidig bidrager aktive forbrugere til at styrke konkurrencen generelt – til gavn for alle.
Læs mere -
Potentiale for en mere effektiv forsyningssektor gennem bedre regulering
Undersøgelser peger på, at forsyningssektoren har lavere produktivitet, højere priser og dårligere rammebetingelser for konkurrence end øvrige sektorer.
Læs mere -
Consumers benefit from simplified information disclosure
I følge loven skal reklamer for forbrugslån indeholde standardinformationer omkring økonomiske oplysninger. Formålet med disse oplysninger er at sikre, at forbrugeren forstår lånets centrale økonomiske egenskaber, før beslutningen om køb skal tages. Loven kræver også, at de økonomiske oplysninger skal være tydelige, præcise og have en fremtrædende placering i reklamen.
Læs mere -
Priskuranter i bygge- og anlægssektoren kan svække konkurrencen mellem virksomheder
Når arbejdsmarkedets parter på bygge- og anlægsområdet forhandler kollektive overenskomster, forhandler de samtidig prislister for de enkelte faggruppers akkordarbejder; de såkaldte priskuranter.
Læs mere