Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Inactive Consumers in Subscription Markets
Et stigende antal produkter bliver solgt gennem abonnementer. Denne undersøgelse viser, at der er en høj grad af inaktivitet blandt forbrugere på abonnementsmarkedet.
Læs mere -
Konkurrencen i apotekersektoren
Forrentningen af egenkapitalen i apotekersektoren er høj, og apoteksejernes indkomst er relativ høj sammenlignet med indkomsten for virksomhedsejere i lignende regulerede sektorer, fx læger og tandlæger. Artiklen er udgivet af Konkurrencerådet.
Læs mere -
Er der sammenhæng mellem høj forsyningssikkerhed og effektivitet?
Der er overordnet ikke sammenhæng mellem danske vandselskabers niveau af forsyningssikkerhed og deres målte økonomiske effektivitet. Vandselskaber med et højt niveau af forsyningssikkerhed stilles derfor ikke over for højere effektiviseringskrav i den økonomiske regulering.
Læs mere -
Fem gode råd om effektive mærkningsordninger til forbrugerne
Der er en stigende interesse for at anvende forbrugerne mærkningsordninger, som kan hjælpe forbrugere med at navigere i markedet. Mærkningsordninger kan hjælpe forbrugere med at overskue komplekse markeder og kan bidrage til fx at understøtte den grønne omstilling.
Læs mere -
Standarders økonomiske virkning på konkurrencen
Standarder kan fremme udvikling af nye og bedre produkter, men kan også medføre konkurrencebegrænsende virkninger blandt andet i form af mindre priskonkurrence.
Læs mere -
Pensionsselskabernes priser og afkast
Der er store prisforskelle på kapitalforvaltning mellem pensionsselskaber. Man kan imidlertid ikke forvente, at de højere priser for investering, som nogen selskaber tager, giver pengene igen i form af tilsvarende højere afkast.
Læs mere -
Økonomiske analyser i fusionsundersøgelser - Economic Analysis in Danish Merger Investigations
Artiklen handler om de økonomiske analyser og de kvantitative metoder, vi benytter, når vi behandler en fusion. Artiklen belyser også, hvilke data vi benytter, og hvordan den enkelte metode udvælges i den enkelte sag.
Læs mere -
Consumers benefit from visually salient standardized commercial disclosures on social media
I artiklen ”Consumers benefit from visually salient standardized commercial disclosures on social media” fremlægger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt andet resultaterne af sine adfærdsvidenskabelige eksperimenter med at benytte standardmarkering af kommercielt indhold på sociale medier.
Læs mere -
Skalafordelene, der blev væk
De danske pensionsselskaber høster samlet set ikke de omkostningsfordele ved investering af pensionsformuen, som må forventes at opstå, når formuen i et pensionsselskab øges.
Læs mere -
Prisalgoritmer og deres betydning for konkurrencen
Flere danske e-handelsvirksomheder anvender prisalgoritmer til at fastsætte prisen på deres produkter. Det ventes, at erhvervslivet i stigende grad vil benytte sig af prisalgoritmer i fremtiden.
Læs mere