Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Konkurrencen om danske EU-udbud
Offentlige udbud modtager i snit 3,6 tilbud. Der er dog en betydelig andel af udbuddene, der har modtaget ét eller to tilbud. Få tilbud kan indikere, at konkurrence om de offentlige udbud kan styrkes, evt. ved at sammensætte udbuddet anderledes. Det er dog kun relativt få udbud, som annulleres som følge af begrænset konkurrence. Der er således rimelig konkurrence om de fleste opgaver.
Læs mere -
Consumers Benefit from a Standardised Front Page to Loan Offers
Inaktivitet blandt forbrugere på lånemarkedet reducerer både forbrugervelfærd og låneudbydernes incitament til at nytænke og konkurrere med hinanden. Det har medført, at Konkurrencerådet anbefaler indførelsen af en simpel forside på lånetilbud. Anbefalingen sker på baggrund af en adfærdsvidenskabelig undersøgelse.
Læs mere -
Konkurrencevenlig regulering kan styrke vækst og innovation
Der er mulighed for klare gevinster, hvis produktmarkedsreguleringen blev mere konkurrencevenlig. Effektiv konkurrence kan medføre store fordele for forbrugerne, og kan samtidig styrke innovation og vækst i Danmark.
Læs mere -
Adfærdsbaseret forbrugerregulering
Regeringens forbrugerpolitiske strategi – Forbruger i en digital verden – sætter fokus på, hvordan regler og krav påvirker både virksomheder og forbrugere i en ny digital virkelighed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug for strategien gennemgået al forbrugerrettet lovgivning ud fra et adfærdsvidenskabeligt perspektiv.
Læs mere -
Vildledning af forbrugere på nettet er et grænseoverskridende problem
De danske forbrugermyndigheder arbejder sammen med myndigheder i andre EU-lande for at sætte ind over for virksomheder, der bevidst og i strid med lovgivningen vildleder forbrugere på nettet.
Læs mere -
Prismatching og prisgarantier kan føre til højere priser
Mange danske virksomheder markedsfører sig på at matche de priser, som annonceres hos konkurrerende virksomheder. Dette kan isoleret set give lavere priser for visse forbrugere, men kan også være med til sænke konkurrencepresset på markedet med højere priser og lavere forbrugervelfærd til følge.
Læs mere -
Aftalebaseret regulering i forsyningssektoren
I regeringens forsyningsstrategi ”Forsyning for fremtiden” fremgår det, at aftalebaseret regulering kan være et alternativ til den nuværende indtægtsrammeregulering.
Læs mere -
Stormflodsloven anno 2018
Den 1. juli 2018 træder en ny stormflodslov i kraft. Stormflodsloven regulerer den erstatning, man kan få, anno 2018 når man rammes af stormflod eller oversvømmelse. Loven er ændret på baggrund af et større udvalgsarbejde, og er nu mere i tråd med nutidens krav til en katastrofeordning.
Læs mere -
Kontrolundersøgelser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennem de sidste år fokuseret på at optimere arbejdet med kontrolundersøgelser. Det har blandt andet medført, at andelen af kontrolundersøgelser, der senere ender med en sag, er blevet forøget.
Læs mere -
Improving the effectiveness of terms and conditions in online trade
Denne artikel gennemgår resultaterne af et adfærdsvidenskabeligt eksperiment, som havde succes med at få kunder til at være opmærksomme på handelsbetingelserne ved nethandel, og samtidig få dem til at bruge disse mere aktivt, når de skal vælge mellem forskellige netbutikker.
Læs mere