Pressemeddelelse

Fakta om Københavns Lufthavne A/S betingelser for at benytte lavprisfingeren CPH Go

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt, om Københavns Lufthavne A/S har misbrugt sin dominerende stilling ved at fastsætte diskriminerende betingelser for brug af lavprisfaciliteten CPH Go. Betingelserne er egnede til at udelukke visse luftfartselskaber fra at bruge CPH Go. De er i stedet henvist til at bruge andre og dyrere terminaler i lufthavnen.

Om betingelserne for at benytte CHP Go
Københavns Lufthavne A/S har fastsat 18 betingelser, som alle skal være opfyldt af luftfartsselskaber, der ønsker at benytte CPH Go.

Konkurrencerådet har afgjort, at tre af kravene er i strid med konkurrenceloven. Rådet har afgjort, at der ikke er nogen objektive begrundelser for kravene, og at de diskriminerer for adgangen til terminalen for luftfartsselskaberne. Kravene er:

Punkt E
Bestemmelsen betyder, at passagerer, der skal flyve med et fly, som medtager en eller flere transferpassagerer, ikke kan få håndteret deres bagage i CPH Go. Flyselskaberne, der benytter CPH Go, har ikke adgang til at benytte det bagageanlæg i lufthavnen, som er bedst egnet til at håndtere transferbagage, men skal i stedet bruge et ældre anlæg. Der er ikke nogen objektive begrundelser for, at transferbagage ikke skulle kunne håndteres i CPH Go.

En underliggende betingelse er, at luftfartsselskaberne i CPH Go kun må benytte bagagesorteringsanlæg 2. Konkurrencerådet har afgjort, at den betingelse ikke er objektivt begrundet, og der er tale om en kunstig adgangsbarriere, der i realiteten kan ændres uden omkostninger eller operationelle konsekvenser for Københavns Lufthavne A/S.

Punkt H
Bestemmelsen regulerer, at containere ikke må benyttes til at laste et fly med bagage. Der er dermed forbud mod såkaldt ”ULD loading” i CPH Go. ULD loading indebærer fordele i form af mulighed for mekanisk losning og mulighed for at pakke containere til separate destinationer. Der er ikke nogen objektive begrundelser for at forbyde brugen af containere i CPH Go.

Punkt I
Bestemmelsen regulerer, at kun fly med et vingespænd på 24-36 meter må bruge CPH Go. Standpladserne er malet op, så der er plads til netop seks fly af denne størrelse ved terminalen. Der er ikke nogen objektive begrundelser for, at mindre flytyper ikke kan anvende CPH Go.

Sammenfattende har Konkurrencerådet afgjort, at Københavns Lufthavne A/S via bestemmelserne E, H og I i Terms of use for CPH Go, samt kravet om at bagage i CPH Go kun må sorteres på BF2-anlægget, har misbrugt sin dominerende stilling pa markedet for aeronautiske terminalydelser i Københavns lufthavn.

Københavns Lufthavne A/S skal ophæve punkt E og H. Punkt I skal ændres, så også flytyper med et vingespand på under 24 meter får adgang til CHP Go. Københavns Lufthavne A/S skal endvidere ophæve betingelsen om, at kunder i CPH Go kun må benytte bagagesorteringsanlæg 2.

Om lavprisfingeren ”CPH Go”
CPH Go er en nyopført finger på de eksisterende terminaler, der åbnede 31. oktober 2010.

CPH Go adskiller sig bl.a. fra de øvrige udenrigsterminaler i lufthavnen ved, at:

  • luftfartsselskaberne betaler en lavere afgift pr. passager end for sammenlignelige passagerer i den øvrige lufthavn. Rabatten er på 20 kr.
  • der går højst 30 minutter fra et fly parkerer ved terminalen, sætter passagerer af, får nye passager ombord og er klar til afgang (turn-around tiden). I resten af lufthavnen tager det typisk længere end tid at ”vende” et fly.

Indtil videre er det kun EasyJet, der benytter CPH Go.

CHP Go ligger i forlængelse af Finger D i Terminal 3 i Københavns lufthavn.

Oversigtskort over Københavns lufthavn CPH Go er markeret med rødt

Tilbage til pressemeddelelse

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.