CAD har ulovligt opfordret sine medlemmer til at boykotte Autobutler

Konkurrencerådet har afgjort, at Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) har overtrådt konkurrenceloven ved at opfordre deres medlemmer til at boykotte Autobutlers udbudsportal, www.autobutler.dk. Rådet påbyder CAD at stoppe straks.

CAD har opfordret sine medlemmer til at boykotte Autobutlers udbudsportal for at reducere den priskonkurrence og gennemsigtighed, som udbudsportalen tilfører branchen. CAD har derved overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.

Konkurrencerådet påbyder CAD straks at afstå fra aftaler, vedtagelser eller samordnet praksis, der har samme eller tilsvarende formål eller følge. CAD skal desuden informere sine medlemmer om Konkurrencerådets afgørelse.

Autobutler er Danmarks største udbudsportal, hvor bilejere gratis kan indhente og sammenligne tilbud på bilreparationer og serviceeftersyn.

CAD er landets største brancheorganisationen for autoværksteder og repræsenterer knap en tredjedel af alle autoværksteder i Danmark. I 2011 blev der i Danmark repareret biler for cirka 12 milliarder kroner.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

Det er en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, når en stor brancheorganisation som CAD opfordrer til at boykotte Autobutler. Portalen bidrager til at øge konkurrencen blandt autoværksteder i Danmark, fordi den skaber gennemsigtighed og medvirker til at øge prispresset på værkstederne til gavn for dem, der skal have repareret deres bil.
Konkurrencerådets afgørelse kommer både forbrugerne og de mest effektive autoværksteder til gode. Ved at bruge portalen får de effektive værksteder bedre mulighed for at hverve nye kunder, og forbrugerne vil spare penge på deres værkstedsregning.

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, telefon 4171 5098.

Læs Konkurrencerådets afgørelse om CAD og Autobutler