Pressemeddelelse
Når brancheforeningers kommunikation bliver ulovlig
Erhvervslivet har efterspurgt vejledning om, hvad brancheforeninger må og ikke må i forhold til konkurrenceloven, når de kommunikerer med deres medlemmer. Og der har gennem tiden været flere sager om brancheforeningers brud på konkurrenceloven. På den baggrund udgiver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vejledningen "Informationsaktiviteter i brancheforeninger".
Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Bitten Thorgaard Sørensen, siger:
"Brancheforeninger spiller en vigtig rolle i samfundet. De er også et naturligt mødested for konkurrenter. Derfor skal foreningerne og deres medlemmer være særligt opmærksomme på, hvilke informationer de melder ud eller deler med hinanden."
Det er en klar overtrædelse af konkurrenceloven, hvis information fra brancheforeningen kan påvirke medlemmernes adfærd eller strategi på en måde, der kan begrænse konkurrencen. Både brancheforeningen og dens medlemmer risikerer bøder og i grove tilfælde fængselsstraf.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning giver brancheforeningerne et overblik over de konkurrenceretlige regler, som brancheforeningerne kan risikere at overtræde, når de kommunikerer til eller mellem deres medlemmer.
Vejledningen har særligt fokus på brancheforeningernes anbefalinger og vejledninger til medlemmerne, prognoser fra foreningerne, udveksling af medlemsoplysninger, statistikker samt branchefastsatte standarder og kalkulationsværkstøjer.
Læs vejledningen Informationsaktiviteter i brancheforeninger
For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 4171 5098.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.