Stor tiltro til håndværkere forud for opgaven

Ingen kontrakt og en ret ukritisk tilgang til håndværkerens pris og tilbud kendetegner en del af de håndværksopgaver, som danskerne får løst i deres hjem. Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Mette Rose Skaksen siger:

Når forbrugerne tager en enkelt håndværkers tilbud for givet, så mister de konkurrencegevinsten, som nogen gange er betydelig. Vi opfordrer til altid at overveje, om andre kan tilbyde noget bedre, og om det tilbud, man har fået, kan forhandles.

Det kommer bag på os, at så mange forbrugere nøjes med en mundtlig aftale med deres håndværker. Begge vil have glæde af en skriftlig aftale, fordi det mindsker sandsynligheden for misforståelser og efterfølgende klagesager.

De fleste forbrugere tager en enkelt håndværkers tilbud og pris for givet uden at undersøge, om de kan få noget bedre. Og mange har kun en mundtlig aftale om selv større håndværksarbejder. Det fremgår af en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

1.160 danskere er blevet spurgt om deres erfaringer med håndværkere de seneste to år. Blandt de 400 personer, der har fået udført opgaver til mellem 10.000 kroner og 100.000 kroner, har hver fjerde kun haft en mundtlig aftale. Godt 60 procent har fået et enkelt tilbud eller helt undladt at indhente tilbud forud for opgaven, og ligeledes godt 60 procent har undladt at forsøge at forhandle sig til en bedre aftale. Der er ellers god grund til at forhandle, for blandt dem, der gjorde, fik godt 86 procent noget ud af det.

Ses i stedet på de lidt mindre opgaver til en værdi mellem 5.000 kroner og 10.000 kroner, så har halvdelen af forbrugerne kun en mundtlig aftale. Næsten 75 procent har indhentet et enkelt tilbud eller slet intet, og godt 20 procent har forsøgt at forhandle om pris eller opgave.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag, kan forbrugerne hente gode råd om deres rettigheder og klagemuligheder, når de skal vælge håndværker.

For yderligere information, kontakt:

Kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Gode råd – aftaler med håndværkere

• Lav en opgavebeskrivelse. Skriv alle dine krav ned -også til tidsplanen, og skriv gerne producent og varenumre, hvis du ønsker bestemte materialer.
  • Indhent mere end et tilbud, og spørg, hvis du er i tvivl om, hvad prisen dækker.
  • Forhandl med håndværkeren. Det kan være om pris, men det kan også være om kvalitet, tidsfrister og andet.
  • Er håndværkeren medlem af en garantiordning? Det kan stille dig bedre, hvis der opstår problemer med arbejdet.
  • Lav en skriftlig aftale. Du kan med fordel udfylde den standardkontrakt, der følger med standardaftalen AB-Forbruger.
  • Undgå at betale forud – som hovedregel skal du først betale, når arbejdet er udført. Ved større opgaver kan det aftales at betale rater, som arbejdet skrider frem.
  • Gem din aftale med håndværkeren og anden dokumentation i mindst ti år. Print den ud, eller gem den på et USB-stick.

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.