Pressemeddelelse

Tiltag mod ulovlige gebyrer på mobilbetaling

Forbrugere har oplevet problemer med, at forretninger har opkrævet ulovlige gebyrer ved brug af mobile løsninger som for eksempel Apple Pay og Google Pay. Efter dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har relevante aktører indført en række tiltag, der skal løse udfordringerne. Dialogen blev igangsat efter opfordring fra erhvervsministeren.

En række aktører har over for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilkendegivet, at de vil eller allerede har iværksat tiltag, der skal løse udfordringerne i forbindelse med gebyropkrævning, når kunder betaler med mobile løsninger som for eksempel Apple Pay og Google Pay. 

Det sker efter, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afholdt en række møder med aktørerne, som blandt andet tæller kortselskaberne Mastercard og Visa, indløserne Nets og Bambora samt brancheorganisationen Dansk Erhverv.

Det følger af betalingsloven, at det er forretningens ansvar at sikre, at kortgebyrerne opkræves korrekt. Tiltagene skal gøre det nemmere for forretningerne at overholde loven, når de tager imod betalinger fra mobile løsninger. Blandt andet vil aktørerne skærpe deres fokus på, at betalingssystemerne er opdaterede. Dansk Erhverv har desuden tilkendegivet, at organisationen vil bidrage med målrettet kommunikation til medlemmerne om, at de skal opdatere deres terminaler løbende.

Siden 2018 har det været forbudt at opkræve gebyrer for betalinger med de mest almindelige private kort udstedt i EU. Derimod må forretninger gerne opkræve gebyrer, hvis der betales med firmakort eller kort udstedt uden for EU.

Nogle forbrugere, som har knyttet deres dansk udstedte betalingskort til mobile betalingsløsninger som for eksempel Apple Pay og Google Pay, har imidlertid oplevet problemer med ulovlige gebyrer for deres betalinger.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har siden 2019 udstedt påbud til 39 forretninger om at stoppe med at opkræve ulovlige gebyrer. Omkring halvdelen af de påbud vedrører betalinger med Apple Pay eller Google Pay. Styrelsen kan på nuværende tidspunkt konstatere, at antallet af klager modtaget i styrelsen over gebyrer på betaling med mobilen er faldende.

Ud over at føre tilsyn vejleder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om gebyrbestemmelserne. Desuden har styrelsen udarbejdet information til forbrugere om gebyrer på betalingskort på blandt andet den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

For yderligere information:

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Læs mere:

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.