Sag mod måltidsplatform lukkes

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lukker en sag mod en måltidsplatform om mulig overtrædelse af P2B-reglerne. Sagen er lukket, efter måltidsplatformen blandt andet er begyndt at gøre det mere tydeligt, hvordan den rangerer erhvervsbrugerne på platformen i kundernes søgeresultater.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, siger:

Vi har fortsat fokus på tech-området, som har fået stor betydning for både erhvervsbrugere og forbrugere på mange markeder. Efter vi gik i dialog med måltidsplatformen valgte virksomheden at imødekomme vores umiddelbare betænkeligheder, og vi har derfor lukket sagen. Herefter vil erhvervsbrugerne blandt andet få et bedre indblik i, hvorfor måltidsplatformen viser dem i den rækkefølge, som den gør.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lukker en sag mod en måltidsplatform om en mulig overtrædelse af platform-to-business-forordningen (P2B-forordningen). Forordningen giver virksomheder, som sælger deres produkter via digitale platforme, en række rettigheder i forhold til platformene.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har haft betænkeligheder i forhold til, hvorvidt måltidsplatformen overholdt reglerne i P2B-forordningen, idet platformen:

• ikke umiddelbart oplyste tilstrækkeligt om de vigtigste parametre for sin rangering af erhvervsbrugerne på platformen i kundernes søgeresultater.
  • ikke umiddelbart tilbød et internt klagesystem til behandling af klager fra erhvervsbrugere.
  • ikke havde udpeget to eller flere mæglere til brug for mægling i tvister mellem platformen og dens erhvervsbrugere.

Måltidsplatformen har efterfølgende oplyst Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, at den har implementeret nogle ændringer, så den overholder kravene i forordningen. Ændringerne får betydning for platformens samarbejdsaftaler, hjemmeside og digitale platform.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig konkurrencemyndighed P2B-forordningen i Danmark. Styrelsen har vurderet, at måltidsplatformens ændringer umiddelbart imødekommer styrelsens betænkeligheder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke taget endelig stilling til, om måltidsplatformen har overtrådt P2B-reglerne.

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98.

Platform-to-business-forordningen (P2B-forordningen)

• P2B-forordningen er forordning 2019/1150/EU af 20. juni 2019 om fremme af retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig konkurrencemyndighed P2B-forordningen i Danmark i medfør af Lov om håndhævelse af P2B-forrodningen fra 2020.
  • P2B-loven regulerer forholdet mellem danske virksomheder og digitale platforme (uanset hvor i verden de er etableret), når virksomheden via platformen kan udbyde sine varer og ydelser til forbrugere i EU.
  • Reglerne har til formål at skabe gode rammevilkår for virksomheder i relation til de digitale platforme ved at styrke gennemsigtighed, forudsigelighed og tryghed.
  • Reglerne fremmer holdbare forretningsforhold og forebygger uretfærdig adfærd, som kan skade virksomhederne og i sidste ende også forbrugerne.
  • Digitale platforme omfatter udbydere af onlineformidlingstjenester og udbydere af onlinesøgemaskiner.