Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester

DSA-tilsynet, der har hjemme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil fra 17. februar føre tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester. Det kan eksempelvis være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. DSA-tilsynet skal holde øje med, at tjenesterne lever op til nye EU-regler, som gør det mere trygt og sikkert at færdes på internettet.

Reglerne i Digital Services Act (DSA)

• Forordningen om digitale tjenester stiller blandt andet krav om, at brugerne skal kunne anmelde ulovligt indhold og klage til formidlingstjenesten, hvis den ikke fjerner det ulovlige indhold.

• Brugerne har krav på en begrundelse, hvis en digital formidlingstjeneste fjerner deres indhold, og det skal være muligt at klage til tjenesten over dens beslutning om at fjerne indholdet.

• De digitale formidlingstjenester skal offentliggøre deres politikker for, hvornår de fx fjerner indhold, som deres brugere har lagt op.

• Formidlingstjenester, der er tilgængelige for mindreårige, får en særlig pligt til at sikre sig, at deres tjeneste er tryg og sikker at anvende.

• Enhver, der bruger en formidlingstjeneste, som er omfattet af DSA, kan klage til DSA-tilsynet. Det gælder altså både privatpersoner, foreninger, organisationer og virksomheder.

• DSA fastsætter ikke regler om, hvornår et produkt er ulovligt eller hvornår en ytring er ulovlig. Derfor kan brugerne ikke klage over ulovlige produkter eller ytringer på digitale formidlingstjenester til DSA-tilsynet, men man kan klage til tilsynet, hvis en tjeneste fx slet ikke forholder sig til en anmeldelse om et ulovligt produkt.

Digitale formidlingstjenester

• En digital formidlingstjeneste opbevarer eller videreformidler digitalt indhold fra dens brugere.
  • Formidlingstjenester er i DSA inddelt i tre kategorier:
    • Ren videreformidling:
      Tjenester, der videreformidler information på vegne af dig som bruger – eksempelvis tekst, beskeder eller billeder – uden at opbevare informationen. Det er tjenester såsom direkte beskedtjenester, fx SMS eller iMessage. Det kan også være mere tekniske tjenester, eksempelvis såkaldte VPN-tjenester eller ISP-tjenester, der leverer internetadgang.

• Cachingtjenester:
      Tjenester, som kortvarigt opbevarer information for eksempelvis at levere information hurtigere til brugerne, fx såkaldte CDN-tjenester. Søgemaskiner, såsom Google Search og Bing, benytter også ofte caching for at kunne levere hurtigere og mere præcise søgeresultater.

• Hostingtjenester:
      Tjenester, som opbevarer information for brugerne. Det kan være tjenester såsom Google Drive, Dropbox eller OneDrive, hvor du kan opbevare billeder og dokumenter online. Det kan også være digitale onlineplatforme, som både opbevarer og formidler informationen til offentligheden efter aftale med brugeren – såsom Facebook, TikTok, Instagram –og onlinemarkedspladser eller offentlige debatfora.