Store beløb at spare på pensionsgebyrer

Danskerne betaler hvert år over én milliard kroner i gebyrer for at få administreret de pensionsordninger, som de ikke længere indbetaler til. Størstedelen af gebyrerne kunne være sparet. Det fremgår af en undersøgelse, som Konkurrencerådet udgiver i artiklen ”Hvilende ordninger”.

Der kan være store beløb at spare ved at tjekke og samle sine pensionsordninger. De danske pensionsopsparere har over to millioner hvilende pensionsordninger. Det vil sige ordninger, hvor indbetalingerne er ophørt, og udbetalingerne endnu ikke er begyndt.

En person, hvis pensionisttilværelse begynder om tyve år, vil have mere end 14.000 kroner ekstra at gøre godt med til den tid, hvis vedkommende flytter sin hvilende pensionsopsparing på 10.000 kroner nu frem for at lade den stå uberørt indtil pensionen. Det skyldes primært, at det årlige administrationsgebyr til den hvilende ordning forsvinder, når den samles med en aktiv ordning.

For nogle pensionsselskaber udgør gebyrerne fra de hvilende ordninger en væsentlig del af deres samlede indtægter, men der er stor forskel på, hvor meget de opkræver. Vores undersøgelse viser, at gebyrerne svinger fra under 20 kroner til over 900 kroner årligt.

siger Konkurrencerådets formand, Christian Schultz.

Pensionsordninger flytter ikke automatisk med, når man skifter pensionsselskab. Så hvis man vil undgå at betale for administration af gamle ordninger, hvor der hverken går penge ind eller ud, er man nødt til selv at handle og få sine pensionsordninger samlet ét sted.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har regnet på de hvilende pensionsordninger. Beregningerne viser, at danskerne årligt betaler samlet én milliard kroner for at få administreret disse ordninger. Der er tale om rene administrationsomkostninger, som i mange tilfælde ville forsvinde helt, hvis ordningerne lægges sammen med den ordning, som der indbetales til.

Der er også et antal hvilende ordninger, som ikke kan eller bør flyttes uden videre. Her vil være hjælp at hente hos det pensionsselskab, som den hvilende ordning flyttes til, da det har pligt til at sikre, at opspareren er oplyst om fordele og ulemper ved en eventuel flytning.

Omkring en tredjedel af de hvilende ordninger er såkaldte klatpensioner. Det vil sige hvilende pensionsopsparinger på under 25.000 kroner. Når opsparingen er lille risikerer hele opsparingen at blive spist op af administrationsgebyrer.

Det er en fordel for opsparerne, hvis vi kommer klatpensionerne til livs. Konkurrencerådet anbefaler, at det undersøges, om klatpensioner uden tilknyttede rettigheder automatisk kan overføres til det selskab, som man indbetaler aktivt til, så opsparerne ikke selv skal foretage sig noget,

siger Christian Schultz.

De større hvilende pensionsordninger kan være svære at udrydde, fordi der allerede er indgået aftaler om, hvad opsparerne må og ikke må. Men det gælder ikke fremtidige pensionsordninger. Konkurrencerådet anbefaler derfor, at det sikres i pensionskontrakten, at alle nye ordninger – uanset størrelse – som udgangspunkt skal overføres, når de opnår status af hvilende. Ordningerne vil dermed blive overført automatisk til det selskab, opspareren indbetaler til, medmindre opspareren selv fravælger, at den hvilende ordning flyttes. Hvis opspareren har tilknyttede rettigheder som for eksempel garantier, så skal opspareren have rådgivning af det modtagende selskab inden overførslen kan ske.

I 2019 udgav Konkurrencerådet en større analyse af konkurrencen på pensionsmarkedet. Den viste, at det danske pensionssystem generelt er velfungerende og roses for blandt andet sine obligatoriske opsparingsordninger. Men den viste også, at konkurrencen kan styrkes, og Konkurrencerådet fremlagde en række anbefalinger, som kan bidrage til at skabe et mere velfungerende marked.

Pressekontakt:

Flytning af hvilende pensionsordninger

• Få overblik over dine pensionsordninger på hjemmesiden pensionsinfo.dk
  • Som udgangspunkt har du ret til at flytte din pensionsordning, når du ophører med at betale til den, med mindre det skyldes, at du går på pension.
  • Du kan for eksempel flytte din pensionsopsparing, hvis du skifter pensionsselskab i forbindelse med et jobskifte. Pensionsordningen skal dog flyttes senest tre år efter jobskiftet, ellers vil det typisk være mere besværligt at flytte den. Hvis de tre år er gået, vil det dog stadig være relativt enkelt at flytte små opsparinger. I 2023 var grænsen 56.000 kroner.
  • Ofte kan det betale sig, at samle sine hvilende pensionsordninger, men du skal huske at undersøge om der fx er nogle rettigheder knyttet til ordningen, som du måske ikke kan tage med til et nyt selskab. Det pensionsselskab, du flytter til, har pligt til at sørge for, at du er oplyst om fordele og ulemper ved flytningen.
  • Blandt andet er det en god ide at spørge ind til:
    • Om der er knyttet forsikringselementer til pensionsordningen, som ikke flytter med.
      Om der er forskel på dine rettigheder i den pensionsordning, du flytter, og den ordning, du flytter til. For eksempel kan flytningen have betydning for tidspunktet, hvor du kan få udbetalt din pension.
    • Om den pensionsordning, du vil flytte, har tilknyttet garantier, som gør, at det reelt ikke kan betale sig for dig at flytte den. Det er især være relevant for ældre pensionsordninger.
    • Om investeringsomkostningerne i det selskab, du overvejer at flytte den hvilende ordning til, er væsentlig højere end investeringsomkostningerne, hvor ordningen er nu.
      Find mere vejledning og gode råd, der kan hjælpe dig med at forstå din pension på hjemmesiden raadtilpenge.dk