Pressemeddelelse

Igangsættelse af adfærdsvidenskabeligt eksperiment om unges forbrug af sociale medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed tester i et nyt eksperiment, om det med forskellige virkemidler er muligt at gøre unge mere bevidste om deres forbrug af sociale medier.

På et velfungerende marked er forbrugerne oplyste om deres muligheder, og de tager aktivt stilling til, hvad de vil købe. Det er ikke altid tilfældet, når forbrugerne er til stede på sociale medier. Her betaler de ofte med tid og risikerer at bruge mere af den, end de planlægger og ønsker.

Især unge forbrugere kan være sårbare over for såkaldte fastholdelsesmekanismer, som ofte er en del af et socialt medies forretningsmodel. Mekanismerne kan medvirke til, at flere unge bruger mere tid på sociale medier, end de egentlig har lyst til.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed igangsætter derfor et eksperiment, der skal undersøge, om det er muligt med enkle midler at styrke unges bevidsthed om deres forbrug af sociale medier. I eksperimentet skal testpersonerne installere en app på deres telefoner, som aktiveres, når deltagerne bruger de sociale medier.

Appen stiller de unge forskellige refleksionsspørgsmål og små opgaver, som de skal løse for at få adgang til eller få yderligere tid på et socialt medie. Den kan for eksempel bede dem følge et bestemt mønster på telefonen med deres finger eller bede dem tage en dyb indånding og vente et par sekunder, før de får adgang til mediet. Den kan også stille dem simple spørgsmål som, hvorfor de netop vælger at åbne dette sociale medie, og hvor længe de har tænkt sig at være aktive på det. Appen viser en påmindelse, hvis de når den grænse, de selv har sat, og beder dem igen reflektere over, om de har brug for mere tid på mediet. I eksperimentet vil indgå en kontrolgruppe, som ikke får nogle opgaver, men som har adgang til de sociale medier, som de plejer.

Eksperimentet omfatter 300 unge i alderen 13-17 år. Det bygger videre på undersøgelsen af sociale mediers fastholdelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udførte sidste år. Den undersøgelse havde til formål at afdække sammenhængen mellem uønsket fastholdelse, skærmtid og børn og unges trivsel.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed arbejder for, at ny forbrugerpolitik tager udgangspunkt i forbrugernes faktiske adfærd og dermed får den ønskede effekt i praksis.

Enheden anvender adfærdsøkonomiske analyser og metoder i sit arbejde. Den gennemfører for eksempel eksperimenter og analyser, og anvender indsigter fra adfærdsvidenskaberne til at udvikle nye politiske løsninger.

 

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.