Pressemeddelelse
Rema 1000 har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger i fusionssag
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afgjort, at Rema 1000 Danmark har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger, da virksomheden i foråret 2023 anmeldte fusionen mellem Rema 1000 og dele af Aldi Danmark. Konkurrencerådet har besluttet, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal forsætte sagen med henblik på, at Rema 1000 skal betale en bøde.
Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Tine Rønde, siger:
For at kunne træffe en afgørelse, der sikrer, at en fusion ikke hæmmer konkurrencen betydeligt og dermed heller ikke skader forbrugerne, så skal vi have korrekte og fyldestgørende oplysninger – og vi skal have dem hurtigt, da der er stramme tidsfrister i fusionssager. I denne sag er der tale om oplysninger, som burde have været indleveret, allerede da fusionen blev anmeldt.
Da Rema 1000 i marts 2023 anmeldte en fusion med dele af Aldi Danmark til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, manglede anmeldelsen nogle oplysninger om et butiksprojekt i Brøndby, som Rema 1000 en uge tidligere havde fået byggetilladelse til.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på den baggrund afgjort, at Rema 1000 har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger i forbindelse med anmeldelsen af fusionen. Sagen fortsættes med henblik på, at Rema 1000 pålægges en bøde.
Korrekte og rettidige oplysninger er afgørende for, at konkurrencemyndigheden kan træffe de rette afgørelser i fusionssager. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derfor vurderet, om de manglende oplysninger om butiksprojektet i Brøndby har haft betydning for afgørelsen i fusionssagen. Det er imidlertid styrelsens vurdering, at det ikke har påvirket sagens udfald.
Konkurrencerådet godkendte fusionen mellem Rema 1000 og dele af Aldi Danmark den 30. august 2023, efter Rema 1000 havde forpligtet sig til at frasælge butikker i Bjerringbro, Hadsund og Væggerløse.
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 4171 5098.
Vigtigheden af oplysninger i fusionssager
- Større fusioner skal godkendes af konkurrencemyndigheden, så de ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt til skade for forbrugerne, erhvervslivet og/eller samfundet.
- For at kunne træffe den rigtige afgørelse skal konkurrencemyndigheden have korrekte og fuldstændige oplysninger fra fusionens parter.
- Der er stramme lovfastsatte frister for, hvor længe konkurrencemyndigheden har til at tage stilling til en fusion. Det er derfor vigtigt, at fusionens parter afgiver de nødvendige oplysninger rettidigt.
- I forbindelse med anmeldelse af fusioner erklærer anmelder af fusionen, at oplysningerne er korrekte, og at den anmeldende virksomhed og anmelder er bekendt med strafbestemmelserne i konkurrenceloven.
- Det er sanktioneret i konkurrenceloven, at en virksomhed kan pålægges en civil bøde, hvis den forsætligt eller uagtsomt afgiver ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for eksempel i forbindelse med anmeldelse af en fusion.
Links
- Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse om, at Rema 1000 har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger
- Lyt til podcast om fusioner med chef for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fusionsenhed, Ann Sofie Vrang
- Læs mere om fusionskontrol i Danmark i vejledning om fusionskontrol
- Se pressefoto af Tine Rønde
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.