Afgørelse
Nummer
CDP-20/06519
Emner
- Betalingsloven §121
- Betalingslovengenerisk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påbød 14. februar 2019 Camola ApS i henhold til betalingslovens § 145, stk. 2, såfremt det ikke allerede var sket, at ophøre med at opkræve gebyrer for sine kunders betalinger med betalingskort i strid med betalingslovens § 121, stk. 3.
Camola ApS blev påbudt fremover at afstå fra en adfærd, der har samme eller tilsvarende formål eller følge, som beskrevet ovenfor.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 28. oktober 2021 truffet afgørelse om, at Camola ApS har overtrådt styrelens påbud ved fortsat opkræve gebyrer i strid med betalingslovens § 121, stk. 3.
Efter afgørelsen blev truffet, er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blevet opmærksom på at klagevejledningen i afgørelsen ikke gengiver konkurrencelovens § 20 korrekt. Styrelsen har i den forbindelse eftersendt en ny klagevejledning, og en korrekt klagevejledning er for god ordens skyld gengivet nedenfor:
Klagevejledning
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse er truffet med hjemmel i betalingslovens § 121 stk. 3 og § 145 stk. 2.
Camola ApS kan klage over afgørelsen. Det kan enten ske ved, at der indgives klage til Konkurrenceankenævnet, jf. betalingslovens § 145, stk. 4, jf. konkurrencelovens § 20, stk. 1, eller at der anlægges sag ved domstolene, jf. konkurrencelovens § 20, stk. 3, og retsplejelovens kapitel 21 og 22. Uanset om der indgives klage til Konkurrenceankenævnet eller anlægges sag ved domstolene, skal det ske senest 8 uger efter afgørelsen er meddelt Camola ApS, jf. konkurrencelovens § 20, stk. 3.
En eventuel klage til Konkurrenceankenævnet skal sendes til Nævnenes Hus, Att.: Konkurrenceankenævnet, Toldboden 2, 8800 Viborg, sammen med et klagegebyr på 5.000 kr., jf. § 5, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 496 af 17. marts 2021 om Konkurrenceankenævnet.
Konkurrencerådet har besluttet, at sagen skal anmeldeles til Østjyllands politi for en strafferetlig forfølgelse efter betalingslovens § 152, stk. 3.