Urban indvilliger i højere annoncepriser
Pressemeddelelse - 24. september 2003
Berlingske Gratisaviser gav i dag Konkurrencerådet tilsagn om at fastsætte annoncepriserne i avisen Urban, så de efter Konkurrencestyrelsens vurdering mindst dækker de variable omkostninger, der er forbundet med at drive avisen.
Konkurrencerådet gav i maj sidste år MetroXpress ret i, at Berlingske Gratisaviser misbrugte sin dominerende stilling på annoncemarkedet ved at sælge annoncer i Urban til priser, som ikke dækkede de variable omkostninger. Rådet udstedte dengang et etårigt påbud til Berlingske Gratisaviser om, at Urban ikke måtte dumpe priserne.
Konkurrencestyrelsen har konstateret, at Berlingske Gratisavisers prispolitik fortsat er betænkelig. Når en dominerende virksomhed sætter priserne under de variable omkostninger, er det et tegn på, at den forsøger at presse konkurrenter ud af markedet.
Urbans annoncepriser skal fastsættes, så de afspejler omkostningerne ved at drive avisen. Forhandlinger har derfor ført frem til, at Berlingske Gratisaviser har givet Konkurrencerådet tilsagn om, at Urbans annonceprissætning skal dække en række nærmere bestemte omkostningsposter for avisen. Tilsagnet varer i 2 år.
Afgørelsen betyder, at Berlingske Gratisaviser skal hæve Urbans annoncepriser. Det er styrelsens vurdering, at der herefter vil være plads i markedet til både MetroXpress og Urban, og at Berlingskes forsøg på at drive MetroXpress ud af markedet dermed vil være slået fejl.