Afgørelse

Nummer
3:1120-0100-98/infrastruktur/kl

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler
  • § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling

Bornholmerbussens klage over vilkår for billetsamarbejde med DSB

BAT's og DSB's opsigelse af samarbejdsaftale om billetudstedelse udgjorde ikke en overtrædelse af forbudsbestemmelserne i konkurrenceloven.

Rådsmødet den 31. januar 2001

Baggrunden for sagen var en klage fra Bornholmerbussen over BAT’s og DSB’s opsigelse af en samarbejdsaftale om billetudstedelse med virkning fra 1. juli 2000. Bornholmerbussen anførte i den forbindelse, at udelukkelsen af billetsamarbejdet ville påføre selskabet betydelige tab.

Der fandtes frem til dette tidspunkt to aftaler, en såkaldt Tog+ aftale mellem DSB og Bornholms Amts Trafikselskab (BAT) omfattende samarbejde om udstedelse af gennemgående billetter. Samt en tillægsaftale mellem Bornholmerbussen og BAT hvorefter DSB og DSB’s salgssteder påtog sig at udstede gennemgående biletter til ruten København – Rønne og videretransport med BAT’s busser på Bornholm, herunder til den del af strækningen, der blev betjent af Bornholmerbussen. I begge aftaler fandtes en bestemmelse om, at aftalen kunne opsiges af DSB i forbindelse med ibrugtagningen af DSB’s togforbindelse København – Ystad via Øresundsbroen.

Tillægsaftalen med Bornholmerbussen var således knyttet til det helt specielle forhold, at der på tidspunktet for aftalens indgåelse endnu ikke var etableret en togforbindelse på ruten København - Ystad.

I forbindelse med opstarten af togforbindelsen København – Ystad den 1. juli 2000 opsiger DSB aftalen med BAT. Som følge heraf opsagde BAT herefter tillægsaftalen med Bornholmerbussen. Opsigelsen af de to aftaler er sket i overensstemmelse med aftalernes opsigelsesbestemmelser.

DSB har i den periode hvor tillægsaftalen har været gældende, solgt yderst få gennemgående billetter til strækningen København – Ystad, hvor Bornholmerbussen var underleverandør til BAT, hvorfor ophøret af billetsamarbejdet næppe kan have påført Bornholmerbussen mærkbare økonomiske tab.

Konkurrencestyrelsen har tidligere accepteret opsigelsesvilkårene i de nu opsagte aftaler. Det er sket på baggrund af et tilsagn fra DSB om, at når aftalen blev opsagt ved ibrugtagning af togforbindelsen København – Ystad via Øresundsbroen så ville den efterfølgende erstattet med tilbud om en anden samarbejdsaftale. DSB ville respektere de konkurrenceretlige regler, som også DSB er underlagt.

Konkurrencestyrelsen henviste i forbindelse med accepten af opsigelsesvilkårene også til rådets tidligere afgørelse af 28. april 1999 om at fritage en anmeldt standardaftale om takstsamarbejde mellem DSB og De regionale Busselskaber. Fritagelsen for forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler blev givet i henhold til konkurrencelovens § 8, stk. 3, på vilkår af at alle busselskaber, der udfører bus- og togtransport i Danmark, får adgang til at deltage i bus/tog samarbejdet på de i standardaftalen fastsatte vilkår. Det blev stillet som krav, at optagelsen skulle ske på åbne og ikke-diskriminerende vilkår.

Bornholmerbussen modtog den i august 2000, sammen med en række andre fjernbusselskaber, et tilbud fra BUS & TOG sekretariatet om tilslutning til takstsamarbejde mellem DSB og de regionale busselskaber (bus/tog samarbejdet) og den elektronisk baserede Rejseplanlægger. Bornholmerbussen blev tilbudt deltagelse i BUS & TOG samarbejdet på samme vilkår som de øvrige deltagere, herunder andre fjernbusselskaber.

Fjernbusserne er blevet tilbudt deltagelse på de standardvilkår der gælder for fleramtsrejser. Tilslutning til takstsamarbejdet vil således indebære, at der udstedes gennemgående billetter der både omfatter rejsen med fjernbussen og viderebefordring med bus/tog inden for et bestemt omstigningsområde til/fra den terminal, hvor fjernrejsen begynder/slutter.

Der har været forhandlinger mellem BUS & TOG sekretariatet og Bornholmerbussen om deltagelse i takstsamarbejdet. Bornholmerbussen har ikke fundet de tilbudte vilkår attraktive. BUS & TOG sekretariatet har oplyst, at de krav som Bornholmerbussen stiller til DSB ikke kan tilgodeses inden for rammerne af det nuværende bus/tog takstsamarbejde. Sekretariatet kan ikke indgå aftaler om takstsamarbejde med tredjemand, der omfattede DSB’s salgssystem uden accept fra DSB. Sekretariatet har derfor anbefalet, at Bornholmerbussen henvender sig til DSB herom.

Konkurrencestyrelsen har på den baggrund fastslået, at DSB’s og Bornholms Amts Trafikselskabs (BAT) opsigelse af billetsamarbejdet med Bornholmerbussen ikke udgør en overtrædelse af forbudsbestemmelserne i konkurrenceloven. Konkurrencestyrelsen har som nævnt tidligere meddelt Bornholmerbussen, at opsigelsesbestemmelserne i kontrakterne med DSB og BAT ikke er konkurrencebegrænsende.

Konkurrencestyrelsen har endvidere ud fra det foreliggende vurderet, at de samarbejdsbetingelser inden for rammerne af bus/tog samarbejdet, som BUS & TOG sekretariatet har tilbudt Bornholmerbussen, ikke udgør en overtrædelse af de betingelser Rådet har opstillet for at fritage aftalekonceptet.

Konkurrencestyrelsen har gjort opmærksom på, at afgørelsen ikke udelukker en konkurrenceretlig stillingtagen til resultatet af eventuelle kommende forhandlinger mellem Bornholmerbussen, BUS & TOG sekretariatet og DSB om takstsamarbejde.