Vi oplever i øjeblikket fejl på hjemmesiden. Vi arbejder på højtryk for at løse det.

 

Afgørelse

Nummer
3:1120-0301-106 /fødevarer-finnans/cf

TV2 - Canal Digital

Rådsmødet den 25. april 2001

Konkurrencestyrelsen har meddelt TV2 og Canal Digital en erklæring i henhold til kl. § 9 for deres aftale om transmission via satellit af TV2 Zulu. Aftalen indeholder efter de oplysninger, som styrelsen har kendskab til, ikke bestemmelser omfattet af konkurrencelovens § 6, stk. 1.

Aftalen er anmeldt til Konkurrencestyrelsen i henhold til kl. § 8, stk. 1. TV2 er selvejende tv-broadcaster, hvis programvirksomhed er omfattet af en public serviceforpligtelse. Canal Digital Danmark er distributør af krypterede tv-kanaler fra satellit til danske husstande med egen parabol. Selskabet ejes af Canal Digital AS i Norge, der igen er ejet i fællesskab af det franske Canal+ S.A. og Telenor AS i Norge.

Den anmeldte aftale mellem TV2 og Canal Digital omfatter distribution via kabel og satellit af TV2 Zulu’s programsignal (kanalen) til det danske marked. Aftalen gælder for 5 år fra den 15. oktober 2000.

Ved aftalen tildeles Canal Digital en ikke-eksklusiv ret til at distribuere kanalen til parabolejere, antenneforeninger og kabel-tv, dog forpligter TV2 sig til ikke at tillade andre distributører at transmittere kanalen via satellit og/eller at starte markedsføringskampagner i tilknytning til kanalen før 3 måneder efter aftalens ikrafttræden, dvs. før den 15. januar 2001.

Aftalen indeholder desuden en konkurrenceklausul, der afskærer TV2 fra at etablere sig som distributør eller engagere sig i distributionsvirksomhed på parabolmarkedet for betalingstv og salg af smart-cards så længe aftalen er gældende.

Ved styrelsens afgørelse er lagt til grund, at aftalen ikke er omfattet af bagatelreglerne i af konkurrencelovens § 7, stk. 1, da parternes samlede omsætning er over 1 mia. DKK. Aftalen er heller ikke omfattet af gruppefritagelsen for kategorier af vertikale aftaler og samordnet praksis, jf. bekendtgørelse nr. 353 jf. EU’s forordning nr. 2790/1999 af 22. december 1999. Det skyldes, at Canal Digital på markedet for distribution af tv-kanaler til danske husstande med egen parabol har en markedsandel på 40 pct. Betingelsen i forordningens artikel 3 om, at leverandørens markedsandel ikke må overstige 30 pct. af det relevante marked er dermed ikke opfyldt.

Aftalens eneret for Canal Digital til at distribuere TV2 Zulu i 3 måneder kan ikke anses for omfattet af af konkurrencelovens § 6, stk. 1. Konkurrerende udbydere af satellittjenester kan ikke antages at blive mærkbart begrænset i deres erhvervsudøvelse, idet eneretten kun gælder for en kort periode, og idet TV2 Zulu først er blevet markedsført fra 15. oktober. Markedsføring af en ny kanal til parabolejerne må antages at stille særlige krav til distributøren.

Aftalens konkurrenceklausul, der forpligter TV2 til ikke selvstændigt eller i samarbejde med andre virksomheder at konkurrere med Canal Digital på parabolmarkedet, kan heller ikke antages at påvirke konkurrencen på det berørte marked mærkbart. TV2 er ikke og har heller aldrig været aktiv som distributør af betalingstv eller af smart cards. TV2 har heller ikke planer om inden for aftalens tidshorisont at gå ind på dette marked. Bestemmelserne begrænser ikke TV2s adgang til at indgå aftale med andre signaldistributører til parabolmarkedet om distribution af TV2s kanaler.

Da aftalen således ikke efter de forhold styrelsen har kendskab indeholder bestemmelser omfattet af forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1, kan der meddeles en erklæring om ikke-indgreb efter § 9.