Afgørelse
Nummer
3:1120-0388-71/Fødevarer & Finans/pr
Emner
- § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler
Standardaftale mellem Danske Film- og Tv-Producenter og Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening
DFTP fik meddelt, at deres standardaftale med DRRB vedrørende produktion af reklamefilm ikke var omfattet af forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler, da aftalens prisbestemmelser ikke kunne antages at virke normerende for prisdannelsen på det relevante marked. Der kunne derfor meddeles ikke-indgrebserklæring.
Rådsmødet den 30. januar 2002
Konkurrencestyrelsen har meddelt DFTP (Danske Film- og Tv-Producenter, at foreningens standardaftale med DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) vedrørende produktion af reklamefilm ikke er omfattet af konkurrencelovens § 6. Der kan derfor meddeles en ikke indgrebserklæring efter konkurrencelovens § 9.
DFTP er en sammenslutning af danske film- og tv-producenter. Medlemsskaren er sammensat af både små og store film- og tv-producenter.
DRRB er en sammenslutning af danske reklamebureauer. DRRB’s formål er at varetage medlemmernes professionelle, organisatoriske og økonomiske interesser.
Der er tale om en standardaftale vedrørende produktion af reklamefilm. Aftalen er udformet som en række retningslinjer samt en skabelon, som bruges ved indgåelse af aftaler mellem et reklame/mediebureau og en reklamefilmproducent om produktion af reklamefilm. Aftalen er kun vejledende og anmelder anslår, at standardaftalen fraviges ved mellem 50 og 75 pct. af aftaleindgåelserne.
Konkurrencestyrelsen har lagt til grund, at det relevante marked afgrænses til produktion af reklamefilm. Det geografiske marked afgrænses til Danmark.
Når aftale om produktion af reklamefilm indgås, vil der være tale om en vertikal aftale, men standardaftalen har, da den er indgået mellem to brancheforeninger, også en horisontal karakter.
Standardaftalen foreskriver, hvilke elementer, der bør indgå i en aftale om produktion af reklamefilm. Dette omfatter bl.a. hvem der er instruktør, filmens længde, antal optagelsesdage og tidshorisont for produktionen. Desuden skal aftales den geografiske og tidsmæssige udstrækning af visningsretten samt prisen for produktionen. Standardaftalen indeholder ikke forslag til priser, bortset fra prisen for at få udvidet visningsretten geografisk og tidsmæssigt. Konkurrencestyrelsen har vurderet, at en sådan udvidelse af visningsretten kun finder sted i mindre omfang. Dette sammenholdt med, at den anmeldte aftale fraviges ved 50-75 pct. af aftaleindgåelserne, fører efter styrelsens vurdering til, at aftalens prisbestemmelser ikke kan antages at virke normerende for prisdannelsen på det relevante marked. Prisbestemmelserne har derfor ikke en sådan mærkbar indvirkning på konkurrencen, at aftalen er omfattet af forbuddet i konkurrencelovens § 6, stk. 1.