Afgørelse
Nummer
3/1120-0100-0907/MHA/ISA
Emner
- § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling
Klage over Københavns Kommunes affaldshåndtering
Klage over Miljøkontrollen i Københavns Kommune. Styrelsen fandt, at de opstillede kriterier udgjorde urimelig adgangskrav og dermed misbrug af dominerende stilling.
Rådsmødet den 17. december 2003
Konkurrencestyrelsen modtog d. 7. juni 2003 en klage fra Gundsø Vognmandsforretning over, at Miljøkontrollen i Københavns Kommune har afvist at forny en aftale om transport af "Forbrændingsegnet affald, ikke forbrændingsegnet affald, have- og parkaffald samt bygge- og anlægsaffald fra erhvervsvirksomheder i Københavns kommune". Klager anførte, at afvisningen er begrundet i Københavns Kommunes kriterier for godkendelse af transportører af erhvervsaffald i Københavns Kommune. Klager finder disse kriterier konkurrenceforvridende og dermed i strid med konkurrenceloven.
Københavns Kommune har over for styrelsen bekræftet, at der stilles en række krav til transportører af erhvervsaffald i Københavns Kommune herunder et krav om økonomisk sikkerhedsstillelse på 100.000 kr. og et krav om en veldefineret kundekreds, der betyder, at transportører skal transportere mindst 1000 t. affald fra erhvervsvirksomheder årligt.
Københavns Kommune har over for oplyst, at de opstillede kriterier ikke er en følge af offentlig regulering, men følger alene af Regulativ for Erhvervsaffald i Københavns Kommune. Københavns Kommune har et legalt monopol på organisering af affaldshåndteringen i Københavns Kommune, herunder indsamling af affald fra erhvervsvirksomheder, men kan vælge at indgå i privatretlige aftaler om transport af erhvervsaffald på kommunens vegne. De opstillede kriterier er dermed ikke omfattet af konkurrencelovens § 2, men skal vurderes udefra konkurrencelovens forbudsbestemmelser.
Konkurrencestyrelsen har vurderet, at de opstillede kriterier udgør urimelige adgangskrav over for transportører, der ønsker at komme ind på markedet. Dermed misbruger Københavns Kommune sin dominerende stilling til af forvride og begrænse adgangen til markedet. Styrelsen vurderer derfor, at opstillede krav er i strid med forbuddet i konkurrencelovens § 11, stk. 1. Styrelsens vurdering er begrundet i, at der ikke er rimelig begrundelse for de opstillede kriterier, og at lignende krav ikke genfindes i andre større Kommuner.
Konkurrencestyrelsen har på et møde med Københavns Kommune d. 17. oktober 2003 henstillet, at de opstillede krav fjernes. Københavns Kommune har herefter oplyst, at der vil blive udarbejdet en indstilling til Miljø- og forsyningsudvalgets møde den 8. december 2003 om ophævelse af de to kriterier. Københavns Kommune forventer, at Borgerrepræsentationen formelt træffer den endelige politiske beslutning herom i januar 2004. Sagen vil herefter være afsluttet.