Afgørelse
Nummer
3/1120-0100-1187/SEK/mik
Emner
- § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler
Distribution af Urban
Urban klagede over afvisning vedrørende distribution af avisen i busser. Arriva A/S og AFA trafik reklame A/S ville derfor sikre den effektiv konkurrence, ved at sikre lige adgang for alle til at distribuere aviser i busserne.
Rådsmødet den 23. februar 2005
Urban klagede den 6. september 2004 til Konkurrencestyrelsen over diskrimination af Urban i forbindelse med distribution af avisen i bybusserne i Odense og Ålborg. Urban var blevet afvist at distribuere avisen i busserne med den begrundelse, at der ikke var plads til flere aviser i busserne.
Styrelsen meddelte, at adgangen til at distribuere en gratisavis i offentlige transportmidler er en væsentlig distributionskanal for gratisaviser, og at det efter de nuværende forhold må antages at udgøre et selvstændigt marked. Derfor er det væsentligt, at adgangen til at distribuere aviser i bybusser er lige for alle avisudbydere.
På baggrund af dette undersøger Arriva A/S og AFA trafik reklame A/S, der står for salg af reklame i bybusserne i Odense og Ålborg, nu muligheden for at ændre deres praksis således, at der enten er plads til flere aviser i busserne eller, at adgangen til at distribuere aviser i busserne udbydes for kortere perioder. Målet er at sikre en effektiv konkurrence, hvor adgangen til at distribuere aviser i busserne er lige for alle.
Da styrelsens holdning til markedet blev anerkendt af busselskaberne, besluttede styrelsen ikke at foretage sig videre i sagen, og har derfor afsluttet sagen med henvisning til konkurrenceloven § 14, stk. 1, 3. pkt. . I beslutningen understreger styrelsen, at styrelsen nøje vil følge markedet – herunder overveje, om styrelsen finder anledning til senere at foretage en nærmere undersøgelse af markedet.