Øvrige nyheder
Nudging kan fremme sikkerheden ved handel mellem private
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort artiklen ”Sikrere samhandel med adfærdsdesign – resultater fra et feltforsøg på C2C-markedet”.
Den øgede aktivitet på platforme, hvor forbrugere handler med hinanden har trukket flere falske annoncer og falske købere med sig og ført til en stigning i antallet af anmeldelser hos Politiet. En af disse platforme er Den Blå Avis (DBA), og i samarbejde med den og Politiets særlige enhed, Nationalt Center for It-Kriminalitet, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført et felteksperiment med det formål at øge sikkerheden på C2C-platforme via nudging. Eksperimentet viser at enkle virkemidler kan styrke sikkerheden på området.
Eksperimentet var et såkaldt randomiseret felteksperiment. Det vil sige et eksperiment gennemført i virkeligheden på Den Blå Avis’ onlineplatform. Det har den fordel, at man med større sikkerhed kan identificere såkaldt kausale sammenhænge, samt at eksperimentet måler brugernes reaktioner, når de rent faktisk benytter hjemmesiden til at foretage reelle transaktioner.
Pressekontakt:
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Læs artiklen "Sikrere samhandel med adfærdsdesign – resultater fra et feltforsøg på C2C-markedet"
Notifikationer om fusioner, vejledninger og andet konkurrencestof
Når du abonnerer på denne mail, modtager du løbende nyt om fusionsanmeldelser og -godkendelser, vejledninger mv. Det er for dig, der arbejder professionelt inden for området.